Primăria Craiova este nevoită să scoată din bugetul local 2 milioane de euro, ca urmare a unei corecții financiare aplicate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), pe fondul identificării unor probleme în derularea procesului de achiziţii publice pentru pasajul suprateran din centrul Craiovei. Situația a fost deja semnalată de presa locală, dar primarul din Bănie, Lia Olguța Vasilescu, invocă greaua moștenire a predecesorilor săi.
MDRAP a sesizat încălcări ale cadrului legal în ce priveşte atribuirea contractului de lucrări nr. 4537/09.03.2011, încheiat cu asocierea SCT SA București – SC Erpia SA, executantul lucrărilor: stabilirea de către autoritatea contractantă a unor criterii de calificare nelegale precum şi acceptarea ofertei câştigătoare în condiţiile în care nu erau îndeplinite toate cerinţele minime de participare în privinţa experienţei similare, a personalului şi echipamentelor.
Astfel, Primăria Craiova va trebui să disponibilizeze din bugetul local aproape 2 milioane de euro, respectiv jumătate din fondul de investiţii calculat de municipalitate pentru 2013. În mod normal, această sumă trebuia rambursată de Uniunea Europeană.
Deși a invocat „greaua moștenire”, primarul Craiovei a omis să spună că, dacă pentru atribuirea contractului este de vină administraţia Antonie Solomon–Mărinică Dincă, semnarea recepţiei pasajului, în mare grabă, fără inventarieri şi evaluări minuţioanse ale lucrărilor, s-a făcut sub mandatul său.
Potrivit unor surse din Primăria Craiova, edilul a găsit o soluție, împreună cu Dorina Preduş, șefa Direcţiei Elaborare şi Implementare Proiecte, şi cu Nicolae Dragotă, managerul tehnic al proiectului, să nu perceapă penalităţile prevăzute în contract, în cuantum de 0.1 % pe zi, după depăşirea termenului de finalizare a lucrărilor, fixat pentru iunie 2012. Pentru a fi păstrate aparenţele, a fost încheiată , la 3 iulie 2012, o recepţie preliminară a lucrărilor, iar, la numai două zile, SCT SA a comunicat municipalității finalizarea lucrărilor. Recepţia finală a fost stabilită pe 26-27 iulie cu aprobarea edilului, deşi toţi cei implicaţi ştiau că executantul continua lucrările nestingherit. După inaugurare, a mai trecut ceva timp până la punerea în circulaţie a tramvaielor pentru că terasamentul era acoperit în întregime de asfalt. Apoi au fost montate jgheaburi pentru scurgerea apei pluviale, s-au instalat panourile de protecţie şi a fost vopsită protecţia de beton.
Pentru o serie de lucrări nefinalizate la data semnării recepţiei, SCT SA şi-a asumat responsabilitatea execuţiei până la 17 septembrie: turnarea masticului de etanşare a şinelor, montarea în totalitate a compensatorilor seismici, remedierea vopselelor la parapet şi stâlpii metalici, montarea compensatorilor de dilatare a liniei de tramvai.
Pe 17 septembrie, Lia Olguţa Vasilescu i-a convins pe membrii comisiei de recepţie să consemneze că lucrările au fost finalizate în întregime, deşi nu fuseseră montaţi compensatorii de dilatare a liniei de tramvai şi nu erau realizate lucrările de amenajare a bretelelor adiacente pasajului.
Lia Olguţa Vasilescu a identificat cu rapiditate şi soluţia salvatoare – se aştepată ca SCT SA Bucureşti să refacă toate lucrurile care au fost scăpate din vedere în perioada de garanţie a lucrărilor, adica 2 ani.
Şi pentru că firma a oferit garanţia unei bune execuţii a pasajului, a mai câştigat şi licitaţia privind reabilitarea liniei de tramvai pe tronsonul Pod Electroputere – Caracal, organizată de Primăria Craiova.
Andrei Tudor