Premierul Nicolae Ciucă a declarat, miercuri, la începutul ședinței de urgență a Guvernului, că 2.098 de cetățeni români au apelat la serviciile consulare pentru a cere sprijin după anularea zborurilor companiei Blue Air. El a solicitat Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorului să urmărească şi să monitorizeze îndeaproape întregul proces, iar absolut toate instituţiile trebuie să se implice în recuperarea tuturor datoriilor către stat.
Nicolae Ciucă a precizat că încă de aseară s-a luat decizia de intervenire pentru a sprijini cetățenii români afectați. Premierul a spus că, din informațiile de la Ministerul Afacerilor Externe, 2.098 de cetățeni romîni au apelat la serviciile consulare.
„Fondurile alocate de la bugetul de stat trebuie recuperate de la compania care a generat această situație. În acest sens, rog ANPC să urmărească și să monitorizeze întregul proces, iar la nivelul ministerelor de linie să asigurăm funcționarea tuturor structurilor nominalizate să se ocupe de această situație”, a subliniat Ciucă.
”Absolut toate instituţiile trebuie să se implice în recuperarea tuturor datoriilor către stat, indiferent de companie”, a adăugat premierul.
Şeful Executivului i-a transmis ministrului Transporturilor ca ”toate precizările pe acest subiect să se alinieze foarte bine la o situaţie oricum nefuncţională, ţinând cont de problemele care se petrec în tot ceea ce înseamnă zborurile”.
”Am văzut că pe toate aeroporturile sunt probleme şi toate companiile au probleme în asigurarea zborurilor la timp sau unele au fost chiar anulate. Este clar o situaţie dificilă, motiv pentru care, încă odată subliniez, toate instituţiile, toate ministerele de lunie se vor implica şi se vor coordona astfel încât să îi aducem pe cetăţenii români cât mai repede acasă şi aşa cum s-a desfăşurat activitatea în serviciul consular, doresc şi de aici înainte să avem aceeaşi continutate şi coerenţă în asigurarea serviciilor”, a mai spus premierul.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a menționat că Guvernul va aproba o hotărâre pentru suplimentarea bugetului ministerului din Fondul de rezervă, în vedere repatrierii cetățenilor români și pentru un ajutor de urgență.
„Avem un regulament european care se aplică tuturor companiilor din acest domeniu din Europa. Acest regulament spune și faptul că în cazul unor anulări sau întârzieri mai mari de 6 ore, călătorii pot să ceară despăgubiri la compania respectivă. Acest lucru se aplică și companiei Blue Air. Vorbim de o companie privată care, chiar dacă a primit un ajutor de vreo 300 milioane în anul 2020 și pe care statul trebuie să îl recupereze – ANPC, ANAF.
În acest moment știu că se află această companie într-o procedură de concordat. Vorbim de relații comerciale, de regulamente europene, dar Guvernul României trebuie să se ocupe de cetățenii ei aflați într-o situație deosebită.
Se lucrează la punerea în funcțiune a unui mecanism, pentru că lucrurile nu sunt simple, să găsești sloturi în fiecare aeroport, să aterizezi, să preiei cetățenii. Colegii mei și cei de la Tarom încearcă să pună la punct acest mecanism”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Adina Silav