1.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 22:48
No menu items!

Prețul petrolului își continuă scăderea. Piețele de capital, afectate

spot_img

Barilul a scăzut sub 52$ și există premise pentru continuarea reducerii

petrol1-500x333

Prețurile pentru petrol pe piețele internaționale și-au continuat scăderea, până la 51,23 de dolari pe baril (țițeiul Brent, Londra), pe fondul îngrijorărilor privind creșterea ofertei. Aceasta este cea mai mică valoare a barilului din ultimii cinci ani și jumătate, potrivit Reuters.

În ultimele șase luni, prețul petrolului a scăzut cu aproximativ 50%. Scăderea de marți, de 3%, s-a datorat acțiunilor Arabiei Saudite, care continuă să livreze petrol către clienții din Europa la prețuri mici și să adune stocuri, pentru a-și apăra cotele de piață.

De asemenea, au contat datele de pe piață care arată că producția de petrol a Rusiei a atins în 2014 un maximum al erei post-sovietice (după 1991), iar Irakul, cel mai mare membru al OPEC, după Arabia Saudită, a atins un record al producției pentru ultimii 35 de ani.

Tensiunile politice din Grecia și stagnarea economiei din Zona Euro pun o presiune suplimentară, fiind foarte probabilă o scădere a cererii globale de petrol. La aceste motive se adaugă și creșterea valorii dolarului pe piețele valutare.

Scăderea prețului barilului a dus la scăderi și pe piețele de capital, singurele active care au ieșit întărite fiind activele tradiționale de tip ”refugiu” – yenul, francul elvețian și bondurile guvernamentale ale statelor cu rating AAA.

Indicii FTSEuroFirst 300, de la Londra, CAC40 (Paris) și DAX (Frankfurt) au scăzut cu 0,8%, iar indicele japonez Nikkei, cu 3%.

Scăderea drastică a prețurilor la petrol aduce modificări geostrategice și geoeconomice majore pe harta lumii. Cele mai afectate sunt statele dependente de exporturi, cu o poziție financiară fragilă, cum ar fi Rusia, Venezuela, Iran sau Nigeria.

Din punctul de vedere al prețurilor la pompă în România, scăderea prețului la baril se poate reflecta doar în proporție de 30% în prețul final al litrului de benzină, în condițiile în care 60% din preț reprezintă taxe și accize, iar în prețul produsului finit mai intră costuri de transport și de rafinare.