Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a trimis, zilele trecute, Corpul de Control la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), pentru a verifica investițiile în noul portal informatic. Lansat cu surle și trâmbițe la 1 august, portalul care a costat 40 de milioane de euro, încă nu funcționează, sute de mii de firme din România fiind grav afectate fie prin blocarea creditărilor, fie prin publicarea “la liber” a unor date cu caracter personal.
În ultimele săptămâni, noul portal informatic al ONRC a avut numeroase probleme tehnice. Ținând cont că acesta a costat aproximativ 40 de milioane de euro se spera ca sistemul să fie funcțional și de ajutor pentru principalii beneficiari – mediul de afaceri românesc, însă acesta nu nici acum operabil.
În ciuda laudelor aduse conducerii ONRC de premierul Marcel Ciolacu, înainte de minivacanța de Sfânta Maria, ministrul Justiției, Alina Gorghiu, declara pentru Economedia că, în cazul în care problemele nu vor fi remediate, îi va cere acestuia schimbarea din funcție a directorului general al Oficiului, Valentina Burdescu.
Ca răspuns la amenințările ministrului, directorul și-a chemat subalternii la birou joi – 15 august și vineri – 16 august, zile libere prin lege ca parte a minivacanței. Cu toate acestea, platforma rămâne nefuncțională.
Erori grave și întârzieri uriașe care afectează serios activitatea firmelor
Iar nemulțumirile legate de inoperabilitatea portalului nu vin doar din partea oamenilor de afaceri, ci și din rândul angajaților care se plâng că lucrează inutil ore suplimentare.
Noua platformă ar fi trebuit să permit nenumărate facilități, printre care înființarea unei firme în doar 24 de ore. Imediat după lansare însă, portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei societăți aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor.
Deși platforma s-a dorit a face viața firmelor mai ușoare, în realitate lucrurile stau altfel. Antreprenorii reclamă, printre altele, modul în care s-a modificat preluarea dosarelor în format fizic de către registrele comerțului din toată țara și soluționarea lor.
În prezent, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a anunțat că sunt așteptate întârzieri la “procesarea solicitărilor care necesită intervenție umană”. Perioada de acomodare ar trebui să dureze până la finalul lui septembrie 2024, adică încă o lună.
Directorul general al ONRC a fost manager de proiect
Coordonatorul proiectului de realizare a noului portal al ONRC a fost chiar actualul director general al instituției, Valentina Burdescu. Aceasta este director general al Registrului Comerțului, instituție aflată în subordinea Ministerului Justiției, din anul 2016.
„Directorul general al Oficiului Național al Registrului Comerțului a coordonat proiectul în temeiul atribuțiilor de serviciu, având în vedere amploarea, dimensiunea și complexitatea acestuia,” este răspunsul primit în scris de la ONRC de jurnaliștii Economedia și semnat de Valentina Burdescu.
În cadrul acestui program, Valentina Burdescu a încasat și plăți pentru calitatea de manager de proiect. De exemplu, în august 2022 a încasat aproape 8.500 de lei, potrivit Economedia.
Potrivit ONRC, portalul a fost pregătit încă din 2016, la un an de la numirea în funcția de director general a Valentinei Burdescu, iar contractul pentru dezvoltarea acestuia a fost încheiat pe 4 mai 2022 cu Vodafone România, compania care a fost desemnată câștigătoarea ultimei licitații organizate pentru realizarea platformei.
D.Constantin