Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, a anunțat că pensionarii care au avut venituri nepermanente după aprilie 2001 vor beneficia, la calculul pensiilor, de aceste venituri, dacă au plătit contribuţii de asigurări sociale pentru ele, fără a fi nevoie să prezinte vreun document.
”Legea 263/2010 nu lua în calcul veniturile brute ale pensionarilor, nu lua în calcul veniturile nepermanente. Din această cauză au existat numeroase situaţii în care pensionarii au cheltuit sume uriaşe plătind avocaţi, plătind experţi, căutându-şi drepturile şi valorificarea acestor drepturi şi în care, pe de o parte, instanţele de judecată au fost încărcate, pe de altă parte, sunt situaţii în care pensionarii au pierdut, situaţii în care pensionarii au câştigat pentru că practica instanţelor a fost neunitară. Pe noua lege, noi am recunoscut toate situaţiile pentru care s-au datorat contribuţii de asigurări sociale, inclusiv veniturile nepermanente”, a declarat ministrul Muncii, miercuri seară, la TVR Info.
Aceste venituri nepermanente vor fi incluse, începând cu 1 septembrie 2024, în calculul pensiei.
Ministrul Muncii a explicat şi ce anume trebuie să facă pensionarii pentru ca aceste venituri să fie luate în calcul.
”Avem, după aprilie 2001, declaraţia 112, care este relevantă pentru toate contribuţiile pe care noi le-am avut, pentru toate veniturile pentru care am datorat contribuţii de asigurări sociale şi dacă o persoană care a lucrat în baza unui contract de muncă, în baza unui raport de serviciu, în baza unui contract pe PFA, PFI şamd şi pentru care s-au datorat contribuţii de asigurări sociale, trebuie să ştie că nu trebuie să mai aducă niciun document. Pentru perioadele dinainte de aprilie 2001, pentru angajatorii care sunt în activitate pensionarii solicită adeverinţele cu veniturile nepermanente acestor angajatori şi în baza articolului 34, alineatul 5 din Codul Muncii angajatorii sunt obligaţi să elibereze aceste adeverinţe în mod gratuit pensionarilor”, a precizat aceasta.
Simona Bucura-Oprescu a menționat că, în cazul firmelor care nu mai funcţionează, foştii angajaţi trebuie să se adreseze deţinătorilor de arhive.
”Pentru pensionarii ai căror angajatori au încetat activitatea şi arhivele acelor angajatori au fost preluate de deţinătorii privaţi de arhive, aceştia trebuie să se adreseze acestor deţinători privaţi de arhive. Este foarte important ca aici pensionarii să-şi cunoască drepturile şi, cunoscând aceste drepturi, la rândul dânşilor să fie atenţi cu privire la modul cum le sunt calculate costurile pentru eliberarea acestor documente”, a adăugat ministrul.
Ministrul Muncii: Am sesizat Consiliul Concurenţei
Ministrul Muncii a mai anunţat că a sesizat Consiliul Concurenţei după ce ministerul a primit sesizări din partea pensionarilor care au reclamat că firme care deţin arhivele unor companii care nu mai funcţionează au solicitat ”sume nejustificat de mari” pentru eliberarea de adeverinţe care să ateste contribuţiile la buget ale foştilor angajaţi.
”Şi noi am avut astfel de petiţii de la pensionari, pe care le-am redirecţionat celor de la Arhivele Naţionale, entitate publică care autorizează şi verifică deţinătorii privaţi de arhive pentru verificări. În urma verificărilor, s-au constatat şi situaţii în care deţinătorii de arhive au calculat un cuantum al costurilor adeverinţelor mai mare sau un cuantum nejustificat. De asemenea, în urma petiţiilor pe care le-am primit de la pensionari, noi am sesizat şi Consiliul Concurenţei astfel încât să verificăm dacă practicile acestea sunt loiale, practicile pe care deţinătorii de arhive le au”, a declarat Simona Bucura-Oprescu, miercuri seară, la TVR Info.
Adina Bucur