Un studiu tulburător al organizației World Vision arată că părinții români nu au mai reușit să obțină mijloace elementare de trai, alimente, rechizite, produse de igienă, iar medicamentele au fost asigurate parțial. Concluziile sunt cu atât mai îngrijorătoare cu cât aproape jumătate dintre elevii chestionați nu au participat la cursurile on-line organizate în perioada martie-iunie.
Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online, conform World Vision.
Doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis și exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger sau teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online.
Peste 55% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie. 8% dintre respondenți afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-și continue educația acasă.
Doar 20% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei – 8 % din cauză că nu au avut televizor care să le permită să urmarească emisiunea, proporția atingând valori foarte mari în Cluj (22 %) și Vaslui (15%).
- Peste 60% dintre părinții din mediul rural nu au lucrat în perioada pandemiei, arată o cercetare realizată de Fundația World Vision România.
- În jur de 40% dintre părinți nu au reușit să asigure alimente, rechizite pentru copii, produse de igienă, curățenie ori medicamente sau le-au asigurat parțial.
- Şcoala online nu a fost posibilă pentru toți copiii în România offline: Peste 40% dintre elevi nu au participat la şcoala online.
- 1 din 3 părinţi spun că nu au petrecut mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgență, deşi aceștia ar fi avut nevoie de sprijin socio-emoțional sporit.
-
Studiul a urmărit trei indicatori: bunăstarea materială, cea emoțională și accesul la educație. Rezultatele cercetării arată că la niciunul dintre aceste capitole copiii din mediul rural nu stau bine.
Mai mult, pe măsură ce gradul de vulnerabilitate al unei familii creşte, nivelul de bunăstare emoţională şi educaţională a copilului scade considerabil.
Partea calitativă a cercetării World Vision România a constat în interviuri telefonice cu 62 de directori de școală din mediul rural, din comunitățile în care Fundația activează. Conform directorilor, noul an școlar va începe sub următoarele auspicii:
- 1 din 4 şcoli nu are conexiune la Internet.
- 9 din 10 şcoli nu au laptop/ PC/ tablete pentru educația digitală.
- 87% dintre directorii de școală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă.
- 60% dintre ei cred că procesul educațional va fi afectat din cauza pandemiei și materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoțională a elevilor va fi afectată și 12% cred că riscul de analfabetism va crește ca urmare a crizei COVID-19.
Acuzațiile elevilor
Mai multe asociații ale elevilor acuză Ministerul Educației și Cercetării (MEC) că nu asigură conectatea dispozitivelor la internet pentru învățământul online.
Elevii cer începerea procedurii de achiziție de laptopuri/ tablete pentru numărul real de elevi fără acces la un dispozitiv propriu, conform Mediafax.
Aceștia solicită autorităților să garanteze respectarea dreptului la educație și spun că legea nu se negociază, iar educația trebuie să continue și pe timp de pandemie.
Elevii amenință că vor depune plângere penală pe numele Monicăi Anisie, dacă în cel mai scurt timp nu se vor lua măsuri pentru asigurarea accesului la educație.
Aceștia au explicat că în luna iulie a fost adoptată Legea nr. 109/2020 prin care se impune obligativitatea MEC de a asigura, la cerere, fiecărui cadru didactic și fiecărui elev un laptop sau o tabletă, conectate la internet.