4.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 16:44
No menu items!

Parchetul General, la bilanț. Gorghiu: „Vă provoc, domnule procuror general, să veniţi cu propunerea”

spot_img

Ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a declarat miercuri, la bilanţul Ministerului Public, că este convinsă că anul 2024 va aduce o justiţie mai eficientă, mai echitabilă mai dreaptă şi l-a provocat pe procuror general să vină cu propunerea care vizează eficientizarea activităţii ministerului, referitoare la reorganizarea parchetelor de pe lângă judecătorii.

”Eu sunt convinsă că anul 2024 va aduce o justiţie mai eficientă, mai echitabilă, mai dreaptă. Am încheiat un an 2023 cu foarte mutle provocări, un an intens, însă am constatat cu mulţumire că am fost cu totţii echiupaţi să facem faţă cu succes provocărilor. Am beneficiat ca ministur al justiţiei de un partaneriat real, onest, un factor sănătos pentru statul român”, a spus Alina Gorghiu în cadrul bilanţului MInisterului Public.

Ministrul Justiţiei a precizat că ”bilanţul anul 2023 a fost unul bun, de la ridicarea oficială a MCV,  la finalul anului, cel mai important proiect de ţară pe care sistemul a reuşit să îl bifeze în ultimii ani de zile, paşi pentru a deveni membri ai OCDE, modificări la legile justiţeii privind pensiile de serviciu ale magistraţilor, adoptate după mari zbateri într-o formă apropiată doleanţelor şi nevoilor sistemului judiciar”.

”Ştiu că sistemul judiciar trebuie să facă constant faţă unor presiuni şi provocări presante care ţin de resursa umană. Ministerul Public este principala victimă a acestui deficit, aspect care uneori din păcate se reflectă în activitatea dvs şi înţelegem toţi acest lucru mai ales când vedem că gradul de ocupare a schemei de personal în 2023 a scăzut cu aproximativ 5 procente, de la 74% la 69%.

Precizarea făcută de procurorul general, că 22 de parchete şi-au desfăşurat activitatea cu un singuri procuror numit indică probleme structurale de funcţionare şi afectează operativitatea actului de urmărire penală.

Există premisele rezolvării sau ameliorării de fapt a acestei probleme de personal, cel puţin la nivelul parchetelor de pe lângă judecătorii, odată cu finalizarea concursurilor în magistratură.

La nivelul Ministerului Public există o preocupare reală pentru folosirea eficientă a resursei umane şi pentru identificarea de soluţii. Ca atare, vă provoc, domnule procuror general, să veniţi cu propunerea care vizează eficientizarea activităţii Ministerului Public, vă asigur de suport în crearea acelui cadru de analiză şi dezbatere a propunerii, aşa cum doriţi. Mă refer la propunerea privind reorganizarea parchetelor de pe lângă judecătorii.

La rândul său, procurorul general Alex Florenţa a anunţat miercuri că parchetele înregistrează un minim istoric de 69% în ceea ce priveşte gradul de ocupare a schemei de personal, numai anul trecut ieşind la pensie 165 de procurori, în contextul modificărilor legislative şi discuţiilor din spaţiul public privind salarizarea personalului din justiţie. El a spus că doar 10 din 235 de parchete au schema de procurori completă.

„În ceea ce priveşte resursele umane, anul 2023 a fost caracterizat de acutizarea deficitului de personal, astfel că s-a ajuns ca, la finalul 2023, gradul de ocupare a schemei de procurori la nivelul Ministerului Public să scadă la un minim istoric de 69,22%. Se remarcă, totodată, o acutizare a acestei situaţii şi la nivelul unor parchete superioare, cu competenţe directe în investigarea unor infracţiuni grave (omor, evaziune fiscală, spălare de bani, corupţie). De remarcat, sub acest aspect, că în prezent doar 10 unităţi de parchet dintr-un total de 235 funcţionează cu schema de procurori completă. Situaţia se prezintă similar şi în ceea ce priveşte funcţiile de conducere unde, dintr-un total de 655 de funcţii la nivelul Ministerului Public (inclusiv DNA şi DIICOT), la finalul anului 2023, un număr de 370 de funcţii erau vacante, ceea ce reprezintă un procent de 56%”, a declarat Alex Florenţa, în discursul de prezentare a raportului de activitate al Ministerului Public pe anul 2023.

D.Constantin