Concediul de vară al bugetarilor a fost, în medie, de 20 de zile, cu 9 mai mult decât concediul angajaților din sectorul privat, arată un studiu Mednet Marketing Research. Mai mult, orășenii care nu au avut concediu în această vară sunt, mai degrabă, persoane care lucrează în sectorul privat, cu vârsta de peste 45 de ani.
”Durata medie a concediului de vară a fost de 15 zile libere, angajații din sectorul public având, în medie, 20 de zile de concediu, iar cei din sectorul privat beneficiind, în medie, de 11 zile de concediu”, se arată în studiu.
Chiar și în acest context, Guvernul ar putea hotărî ca bugetarii să aibă două zile libere, în plus, cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Astfel, angajații de la stat ar putea avea liber de Crăciun, de pe 25 decembrie până pe 29 decembrie, dacă Guvernul va lua decizia ca ziua de 27 decembrie să fie liberă. Iată cum ar putea arăta calendarul zilelor libere de Crăciun:
Miercuri, 25 decembrie – prima zi de Crăciun
Joi, 26 decembrie – a doua zi de Crăciun
Vineri, 27 decembrie – ar putea fi zi liberă prin Hotărâre de Guvern
Sâmbătă, 28 decembrie – weekend
Duminică, 29 decembrie – weekend
De asemenea, ar putea fi liberă ziua de 3 ianuarie (vineri), având în vedere că 1 şi 2 ianuarie sunt zile libere legale, iar 4 şi 5 ianuarie sunt zile de weekend.
Și în privința câștigurilor salariale, bugetarii sunt o categorie avantajată. Astfel, potrivit Consiliului Fiscal, evoluția pozitivă a salariului mediu pe economie, în 2012, a fost susținută în principal de dinamica câștigurilor din sectorul public. Acestea au crescut cu 6,9% anul trecut, în condițiile în care efectul complet al recuperărilor salariale urmează a fi observat abia la finalul lui 2013.
”În aceeași perioadă, salariile medii din sectorul privat au avansat cu numai 4,5%, dinamica acestora fiind afectată de constrângerile existente pe piața muncii și de câștigurile de productivitate”, mai arată Consiliul Fiscal.
În ceea ce priveşte politicile salariale din cadrul companiilor de stat, datele statistice disponibile sugerează că acestea sunt complet deconectate de eficienţa şi productivitatea acestora.
Potrivit aceluiași Consiliu Fiscal, în perioada 2005 – 2008, factura de salarii în sectorul companiilor de stat a crescut cu peste 70% (de 8,7 mld. lei în 2005 la 14,9 mld. lei în 2008, scăzând la 13,8 mld. lei în 2012), în condiţiile în care performanţa financiară a acestora s-a deteriorat, consemnând pierderi pe toată perioada analizată, dacă excludem subvenţiile şi transferurile de la bugetul general consolidat.
”În plus, politicile de salarizare în domeniul companiilor de stat au fost complet netransparente şi au inclus în perioada analizată o componentă de circa 40% formată din bonusuri şi alte stimulente, mult mai mare decât cele mai bune practici în cazul ţărilor OECD”, arată Consiliul.
Mai mult, salariile de bază în cazul companiilor de stat sunt egale cu remuneraţia totală în cazul celor mai multor ţări OECD (ex: Australia, Canada, Islanda, Irlanda, Danemarca, Portugalia, Suedia, Elveţia, Marea Britanie, SUA) şi reprezintă între 70 şi 95% în ţări precum Austria, Finlanda, Germania, Franţa, şi doar 20% în Grecia.
În plus, costurile salariale pe salariat în cazul companiilor de stat au fost de 2 ori mai mari decât în companiile private în 2007 – 2008, fiind încă cu peste 75% mai mari în 2012.
Cosmina Croitoru