Bolnavii care au beneficiat de îngrijiri medicale în orice spital din ţară pot completa pe internet chestionare, pe baza cărora unităţile sanitare vor fi evaluate.
Lista spitalelor acreditate a fost realizată deja, dar se completează online, pe baza părerilor exprimate de pacienţi.
Aceştia au completat mai multe chestionare, în care au evaluat calitatea serviciilor medicale, a personalului şi gradul de confort din saloane. Pe site-ul calitatespitale.ro se pot găsi toate criticile pacienţilor, dar şi lista unităţilor care au fost catalogate ca fiind apreciate sau nu.
De exemplu, la Spitalul Judetean Alba, 25% dintre cei care au completat chestionarul legat de îngrijiri consideăa ca acestea sunt satisfăcătoare. Alţi 11% dintre pacienţi s-au plâns însă de cadrele medicale şi au lăsat şi mesaje către conducerea spitalului.
„Mai multă mişcare la urgenţe, stai ore în şir până te bagă cineva în seamă.”
Un alt exemplu este Spitalul Universitar Bucureşti, unde pacineţii au apreciat îngrijirile, dotările şi personalul medical, dar unii au fost nemulţumiţi de condiţiile de cazare.
Şi autorităţile pregătesc o listă, oficială, a evaluării spitalelor, tot din perspectiva bolnavilor. Astfel, unităţile sanitare vor primi acreditare sau dimpotrivă, vor fi închise. Practic, acreditarea înseamnă, pe lângă condiţii civilizate de cazare, reguli clare pentru fiecare procedură medicală, de la manevrele unei asistente şi până la intervenţiile chirurgicale şi îngrijirea postoperatorie a pacientului.
Până în prezent, doar 46 de unităţi sanitare au fost acreditate dintre cele câteva sute. Termenul finalizării acestei liste este până în 2020, când fiecare spital va fi încadrat într-unul dintre cele 4 niveluri: acreditat, de încredere ridicată, de încredere scăzută şi neacreditat.