Cele mai recente reglementări europene în domeniul vânzărilor de țigarete vor influența semnificativ afacerile în domeniu
Mesajele de informare, imaginile și avertismentele de sănătate vor acoperi în proporție semnificativă suprafața pachetelor de țigări, iar avocații spun că noile reguli de etichetare ar putea interzice folosirea efectivă a mărcilor înregistrate. Noile reglementări ar încălca, în final, dreptul producătorilor din domeniu de a desfășura o activitate comercială.
O nouă Directivă europeană dă posibilitatea statelor membre de a introduce măsuri suplimentare referitoare la standardizarea ambalajelor la produsele din tutun, acolo unde astfel de măsuri sunt justificate, din motive de sănătate publică.
Potrivit noilor reglementări, 65% din suprafața pachetelor va fi acoperită cu mesaje de informare, imagini și avertismente de sănătate. 50% din părțile laterale ale pachetelor de țigări vor fi acoperite cu mesaje de informare privind riscurile asupra sănătății. În prezent, legislația în vigoare prevede că avertismentele privind sănătatea trebuie să acopere cel puțin 30% din suprafața din față a pachetului de țigarete și cel puțin 40% din partea din spate a acestuia.
Noile reglementări mai prevăd dimensiuni și forme standard pentru ambalaje, interzicerea utilizării pe ambalaje a oricăror referiri la gust, miros, arome, aditivi sau absența acestora și interzicerea aromelor caracteristice (mentă, vanilie, fructe, condimente, ierburi aromatice, alcool etc.).
“Prin introducerea unor reguli obligatorii de etichetare uniformă s-ar interzice utilizarea efectivă a mărcilor înregistrate în portofoliile companiilor ce își desfășoară activitatea pe piața produselor din tutun, în legătură cu propriile produse”, a declarat Ana-Maria Baciu, avocat partener al societății NNDKP, în cadrul unui eveniment organizat de Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Industrială (CNCPIR) și Legal Magazin.
Potrivit avocatului, prin introducerea unor reguli obligatorii de etichetare uniformă s-ar încălca dreptul la proprietate, drept ce se extinde și asupra drepturilor de proprietate industrială. De asemenea, se îngrădește libertatea de exprimare a entităților care își desfășoară activitatea pe piața produselor din tutun. De asemenea, astfel de reguli ar încălca dreptul de a desfășura o activitate comercială.
Interzicerea utilizării unor mărci înregistrate va avea, în mod cert, implicații financiare asupra titularilor acestor mărci, în primul rând rezultate ca urmare a anulării posibilității de a-și exercita drepturile dobândite prin înregistrarea acestor mărci. Aceste operațiuni au implicat costuri atât de forma unor taxe oficiale, cât și ca urmare a reprezentării în fața autorităților competente în proceduri administrative sau contencioase, referitoare la conservarea acestor drepturi de-a lungul timpului.
De asemenea, imposibilitatea utilizării unei mărci determină, în mod automat, scăderea valorii acelei mărci, dobândită prin utilizarea sa extinsă pe piață și ca urmare a investițiilor în publicitate.
Nu în ultimul rând, introducerea etichetării uniforme poate genera o creștere semnificativă a produselor din tutun contrafăcute, a contrabandei cu țigarete. Asta ca urmare a eliminării directe a elementelor grafice specifice și a elementelor de securitate aplicate de producători pe ambalajele acestor produse, și a introducerii unor ambalaje uniforme, mult mai ușor de contrafăcut și copiat.
Cosmina Croitoru