14% din români obișnuiesc să consume zilnic produse „on the go” din trade-ul modern (supermarketuri/hypermarketuri), în detrimentul magazinelor din proximitatea casei, iar 21% spun că au în medie un consum de produse „on the go” de 1-2 ori pe săptămână. Bugetul alocat lunar pentru achiziția acestor produse este cuprins între 50 și 200 lei. Aceasta este concluzia unui studiu cu tema „Obiceiuri de cumpărarea și ritualuri de mâncat „on the go”, realizat de Reveal Marketing Research, în parteneriat cu Revista Progresiv, în perioada 12 – 18 mai.
Cercetarea a fost realizată pe un eșantion reprezentativ național (urban și rural), care ne arată cât de des consumă românii produse „on the go”. VEZI AICI
Potrivit studiului, doar 5% din respondenți spun că nu consumă niciodată produse „on the go”. Mâncarea gătită ambalată este produsul evitat în cea mai mare măsură de către români – 29% declară că nu obișnuiesc să își cumpere. În același timp, 40% din persoanele peste 55 de ani spun că nu-și cumpără mâncare gătită ambalată.
În materie de mic-dejun, opțiunile românilor pentru prima masă a zilei sunt: cafea (75%), produse lactate (62%), sandvișuri (49%) şi produse de patiserie (covrigi, pateuri, snackuri sărate sau dulci – 40%). Micul dejun ideal recomandat de către specialişti ar trebui să conţină fructe sau sucuri de fructe, fibre şi proteine.
Pe grupe de vârstă, cel mai mare procent de respondenți care consumă cafea sau băuturi pe bază de cafea la micul dejun se înregistrează în segmentul 55-60 de ani – 82%.
Cercetarea mai relevă că legumele proaspete au prioritate la masa de prânz, acestea fiind alese de 6 din 10 respondenți. Acestea sunt urmate în clasament de fructe proaspete (29%), mâncare gătită ambalată (47%) și dulciuri, care au fost incluse în meniul mesei de prânz de circa o doime dintre respondenți.
La polul opus în topul produselor preferate de români pentru cea de-a doua masă din zi se situează covrigii, pateurile, snackurile sărate sau dulci și fructele uscate – produse care au fost consumate de unul din zece români.
În ceea ce privește masa de seară, 44% din cei chestionați mănâncă legume, produse lactate (34%), mâncare gătită (26%), fructe (25%) și dulciuri (20%).
Dacă vorbim despre factorii care influențează alegerea produselor „on the go”, cel mai relevant criteriu pentru consumatorii români este ca produsele să fie proaspete, însă, la fel de important este ca acestea să fie sănătoase – factori invocați de șase din zece respondenți. De asemenea, faptul că produsele alese să fie proaspete și sănătoase sunt aspecte esențiale mai degrabă pentru femei – 75% și, respectiv 61% din respondente invocând acest lucru.
Pentru patru din zece români este important ca produsul să ofere aportul caloric necesar, acest criteriu fiind relevant mai ales pentru persoanele din categoria de vârstă 25-34 de ani (47%). Alte criterii menționate de peste aproximativ o jumătate dintre respondenți, sunt ca produsele „să fie din ingrediente naturale”, „să aibă un preț accesibil” și „să fie ușor de consumat”. Cel mai puțin important criteriu pentru alegerea produselor “on the go” este ca acestea să fie produse cu aspect frumos.
52% din români au spus că ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produse sănătoase, iar pentru produse din ingrediente naturale 48%. Mai puțin relevant este ambalajul sigur și robust – doar 7% au spus că ar plăti suplimentar pentru un produs „on the go”.
Patru din zece respondenți declară că nivelul de interes față de achiziționarea produselor „on the go” s-a schimbat în perioada pandemiei.