Folosirea internetului a luat un mare avânt în România, numărul utilizatorilor crescând în 13 ani de șapte ori. Totodată, românii consumă media indiferent de platforma de distribuție, arată un raport al Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT).
Potrivit datelor furnizate de organizaţie nonprofit a industriei de media și publicitate, în prezent, la nivel național sunt înregistrați 8,8 milioane de utilizatori, dintre care 6,5 milioane în fiecare zi.
Potrivit studiului, 70% din populația orașelor și 44% din cea a satelor din România utilizează internetul. În mediul urban, consumul zilnic de internet pentru segmentul de vârstă 14-64 de ani a crescut de peste șapte ori din 2002 până în prezent, de la 8% la 56%.
Totodată, 56% dintre persoanele ce locuiesc în gospodării din mediul rural au acces la internet. Din acest punct de vedere, internetul reprezintă a doua utilitate, după electricitate, la care locuitorii din rural au acces și pe care și-o permit.
Dintr-un mediu considerat elitist, accesat cu predilecție de către tineri educați din orașe mari, internetul a devenit un mediu accesibil unei categorii de populație din ce în ce mai largi, relevă studiul.
Creșterea numărului de utilizatori de internet provine din rândul populației adulte sau vârstnice, din orașe medii și mediul rural, din rândul populației cu educație mai redusă. Utilizatorii de internet se maturizează, îmbătrânesc și capătă experiență: 76% dintre utilizatori folosesc internetul de mai mult de 5 ani, se mai arată în studiu.
În mediul urban, peste 95% din tinerii cu vârste între 14 și 24 ani utilizează internetul, procentul depășind 98% în București și orașele mari. În mediul rural procentul este de 82%, dar având în vedere rata de creștere accentuată, cel mai probabil, procentele se vor egaliza în câțiva ani.
Folosirea internetului nu trebuie asimilată cu accesarea unor site-uri de conținut. Ea vizează multe alte scopuri: 75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru e-mail, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, 84% pentru căutare de informații, 20% pentru jocuri de noroc și pariuri sportive, etc., indică studiul.
Potrivit BRAT, 30% din populația din mediul urban face cumpărături pe internet, procentul urcând la 47% în rândul tinerilor de 14-24 ani; 26% dintre persoanele din grupa de vârstă 25-34 ani realizează operațiuni bancare online lunar, iar 58% dintre persoanele sub 45 de ani caută să se informeze mai întâi pe internet înainte să ia decizia de achiziție pentru un produs.
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).
Tot mai mulți români accesează pe internet tipul de conținut media pe care îl găseau în canalele tradiționale în urmă cu 10 ani: 15% dintre utilizatori accesau pe internet site-urile unor ziare/ reviste în 2005, în prezent procentul acestora este de 50%. La fel se întâmplă și în cazul celorlalte medii. O treime din populație ascultă radio online sau se uită la TV pe internet, în timp ce procentul acestora nu depășea 5% în 2005.
Mai mult, oamenii rămân fideli brandurilor de conținut. Din primele 15 site-uri din România, sub aspectul numărului de vizitatori, 10 aparțin unor produse media lansate și consacrate în media „tradițională”.
Din perspectiva consumului de conținut media, internetul pare a fi câștigătorul în raport cu multe criterii: accesibilitate, rapiditate, interactivitate, diversitate, conținut generat de useri. Dar creșterea accelerată a numărului de utilizatori, precum și a volumului informațiilor disponibile online a atras după sine și scăderea încrederii în acest mediu. Singurul indicator care a scăzut în ultimii 10 ani în ceea ce privește internetul este nivelul de încredere a populației în informațiile găsite pe internet. Potrivit studiului BRAT, 60% dintre utilizatori declarau în 2005 că au încredere în informațiile găsite pe internet, în timp ce doar 45% mai consideră acest lucru în prezent.
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).
Olimpia Diaconiuc