Protestatarii „Black Lives Matters” din Bristol au doborât o statuie a comerciantului sclav Edward Colston. Demonstranții au prins statuia, duminică, cu o frânghie, în urale, apoi au sărit pe ea și au rostogolit-o pe stradă înainte de a o împinge în bazinul portului Bristol, scrie The Guardian.
Istoricul David Olusoga a comparat acțiunea cu răsturnarea statuii lui Saddam Hussein din Irak. Cu toate acestea, secretarul de acasă, Priti Patel, a cerut poliției să răspundă: „Cred că este un gest extrem de rușinos și care vorbește despre actele de tulburare publică care au devenit de fapt o distragere față de cauza pentru care oamenii protestează.”
Poliția locală a declanșat investigații, deși autoritățile au manifestat înțelegere pentru actul de vandalism. Un șef din poliție a declarat pentru BBC că a înțeles că Colston a fost „o figură istorică care a provocat comunității negre destul de multă furie în ultimii doi ani”, adăugând: „În timp ce sunt dezamăgit că oamenii ar deteriora una dintre statuile noastre, eu inteleg de ce s-a intamplat, este simbolic”. Poliția a permis actul de vandalism, „ca decizie tactică”.
Primarul orașului Bristol, Marvin Rees, a declarat: „Știu că îndepărtarea Statuii Colston va împărți opinia, așa cum statuia în sine a făcut-o de mai mulți ani. Cu toate acestea, este important să ascultăm pe cei care au găsit că statuia reprezintă un afront al umanității. ”
Statuia din bronz, ridicată în 1895, a fost mult timp un punct focal al furiei împotriva rolului pe care orașul Bristol l-a avut în comerțul cu sclavi.
O petiție a adunat peste 11.000 de semnături, argumentând că „în timp ce istoria nu trebuie uitată, acești oameni care au beneficiat de înrobirea unor persoane nu merită onoarea unei statui. Acest lucru ar trebui rezervat celor care aduc schimbări pozitive și care luptă pentru pace, egalitate și unitate socială. ”
Compania Colston a transportat mai mult de 100.000 de sclavi din Africa de Vest în Caraibe și America între 1672 și 1689, înghesuindu-i în nave pentru a maximiza profitul.
Sclavii, inclusiv femeile și copiii, erau marcați pe piept cu inițialele companiei, RAC. Condițiile neigienice, deshidratarea, dizenteria și scorbutul au ucis peste 20.000 în timpul traversărilor, iar trupurile lor au fost aruncate peste bord.