4.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 16:21
No menu items!

Numărul reclamaţiilor la energia electrică a urcat cu 64%. Facturarea, principala problemă

spot_img

Zeci de mii de consumatori, persoane fizice dar şi firme, au depus, în cursul anului trecut, la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), sesizări referitoare la activitatea companiilor din domeniul energiei electrice şi gazelor naturale. Numărul reclamaţiilor este cu 64% mai mare decât în anul anterior. Cele mai multe sesizări sunt legate de emiterea de facturi de către companiile din sectorul energiei electrice. 

„În anul 2022, am primit şi am soluţionat în cadrul autorităţii un număr de 39.001 reclamaţii formulate de persoane fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor prestate de operatorii economici din sectoarele energiei electrice şi gazelor naturale dintre care 25974 de reclamaţii au fost înregistrate în sectorul energiei electrice, iar în sectorul gazelor naturale 13027. Tendinţa de adresare a reclamaţiilor se menţine în creştere faţă de anii anteriori, prin comparaţie cu anul 2021, în anul 2022, fiind înregistrată o creştere a numărului de reclamaţii de 64%, generată de problemele întâmpinate de consumatori în piaţa concurenţială de energie electrică şi de gaze naturale, cel mai adesea fiind semnalate aspecte legate de emiterea şi facturarea propriu-zisă a energiei electrice şi gazelor naturale cu aplicarea schemelor de compensare şi a plafonărilor de către furnizori, de contractarea energiei electrice şi gazelor naturale, de problemele apărute la racordarea la sistemele/reţelele de gaze naturale/energie electrică a utilizatorilor, inclusiv a prosumatorilor, dar şi aspecte legate de instalarea grupurilor de măsurare, precum şi de citirea indexului afişat de acestea”, a transmis, joi, ANRE.

Oficialii instituţiei precizează că, în sectorul energiei electrice, cel mai mare număr de reclamaţii, respectiv 14.940, vizează facturarea energiei electrice în piaţa concurenţială. Alte 298- de sesizări au avut legătură cu încheierea contractelor pentru furnizarea energiei electrice, 1.403 reclamaţii au vizat situaţia prosumatorilor, iar aproximativ 1.300 sesizări au avut ca obiect citirea grupului de măsurare a consumului şi tot atâtea realizarea branşamentelor şi a racordurilor.

Şi în sectorul gazelor naturale, cele mai multe sesizări au avut legătură cu facturarea, fiind primite de ANRE 9544 de astfel de reclamaţii. Dintre sesizările primite, 1187 au avut legătură cu modul în care se face racordarea a sistemul de alimentare cu gaz, iar 982 au vizat contractele încheiate.

Un top realizat de ANRE arată că cele mai multe sesizări au vizat Enel Energie Muntenia (5.769 de probleme reclamate), Electrica Furnizare (4.160 probleme reclamate), Hidroelectrica (3.998 probleme reclamate), Enel Energie (3.555 probleme reclamate) şi E.On Energie România (1.224 probleme reclamate).

În ceea ce priveşte furnizorii de gaze naturale reclamaţi, în top se află Engie România (4.414 probleme reclamate), E.On Energie România (3.296 probleme reclamate), Enel Energie (713 sesizări), Enel Energie Muntenia (706 probleme reclamate) şi Electrica Furnizare (447 de probleme reclamate).

În ceea ce priveşte distribuitorii, în sectorul energiei electrice cele mai multe probleme au vizat activitatea E-Distribuţie Muntenia (3090 de probleme), Distribuţie Energie Electrică România (2325 probleme sesizate), E-Distribuţie Banat (911 probleme reclamate), E-Distribuţie Dobrogea (616 probleme sesizate) şi Distribuţie Energie Oltenia (504 probleme sesizate).

În sectorul distribuţiei de gaz natural, cei mai reclamaţi distribuitori au fost: Distrigaz Sud Reţele (1137 probleme), Delgaz Grid (274 probleme), Premier Energy (172 probleme).

Pe parcursul anului 2022, în urma acţiunilor de control efectuate, ANRE a aplicat 2.776 sancţiuni contravenţionale operatorilor economici din sectorul energiei, în valoare totală de 37.193.684 lei.

În domeniul energiei electrice, au fost date 2.371 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 25.723.684 lei, principalele fapte contravenţionale săvârşite fiind: nerespectarea obligaţiei de citire a indexului aparatului de măsură a energiei electrice al clientului casnic, la un interval de maxim 3 luni, în vederea emiterii facturii de regularizare; nerespectarea prevederilor legale privind racordarea prosumatorilor la reţeaua de distribuţie a energiei electrice; nerespectarea obligaţiei de a transmite furnizorilor indexul echipamentului de măsurare, în vederea regularizării obligaţiilor de plată, ca urmare a schimbării efective a furnizorului de energie electrică; nerespectarea prevederilor legale privind racordarea clienţilor la reţeaua de distribuţie a energiei electrice; nerespectarea prevederilor legale privind calitatea tehnică a energiei electrice din standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice; integrarea, cu mari întârzieri, în sistemul de măsurare inteligentă (SMI) a contoarelor inteligente instalate la locurile de consum şi neasigurarea disponibilităţii continue a datelor de măsurare a energiei electrice; nerespectarea obligaţiei de transmitere, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de energie electrică şi plata compensaţiilor aferente în cazul depăşirii termenului; nerespectarea obligaţiei de a returna clientului final sumele datorate, în termen de 5 zile de la data emiterii facturii cu decontul final de lichidare, în situaţia în care se înregistrează un sold negativ; nerespectarea conţinutului facturii de energie electrică; nerespectarea termenului de 5 zile pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice; nerespectarea prevederilor legale privind schimbarea furnizorului de energie electrică; nerespectarea prevederilor legale privind perioada de facturare a energiei electrice: nerespectarea obligaţiei de a emite facturi aferente consumului de energie electrică conţinând schema de sprijin prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021.

În domeniul gazelor naturale, ANRE a aplicat un număr de 405 sancţiuni contravenţionale în valoare de 11.470.000 lei, principalele fapte contravenţionale săvârşite fiind: nerespectarea prevederilor legale privind racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale; nerespectarea obligaţiei de emitere a avizului tehnic de racordare în termen de 30 de zile de la primirea unei cereri de racordare corecte şi complete; nerespectarea obligaţiei de gestionare, actualizare şi asigurare a trasabilităţii documentelor/documentaţiilor aferente obiectivelor sistemului de distribuţie, inclusiv cu modificările, înlocuirile, reparaţiile şi intervenţiile efectuate; nerespectarea obligaţiei de transmitere, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de gaze naturale şi plata compensaţiilor aferente în cazul depăşirii termenului; nerespectarea obligaţiei de a emite factura cu decontul final de lichidare şi de a o transmite clientului final în termen de maximum 42 de zile de la data schimbării efective a furnizorului; nerespectarea obligaţiei de a emite facturi aferente consumului de gaze naturale conţinând schema de sprijin prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021.

                                                                                                                    Adina Silav