Conform tratatului pe care țara noastră îl are încheiat cu partenerul strategic SUA, în privința poziției pe care americanii o au în țara noastră, la baza de la Mihail Kogălniceanu din Constanța, aterizarea forțată a elicopterului american nu va fi investigată de autoritățile române.
Incidentul aviatic este unul tehnic, deoarece nu au fost victime. Astfel, pe partea tehnică, americanii vor decide ce defecțiune sau ce problemă au avut și dacă aceasta afectează și celelalte aparate de zbor. Conform tratatului internațional dintre SUA și România, însă, americanii nu vor da socoteală autorităților din România, deoarece incidentul nu este unul penal. Cel mult, le vor comunica procurorilor și polițiștilor care au deschis un dosar, joi, dacă vor vrea, concluziile tehnice ale incidentului.
„S-a deschis o cauză penală în care se fac cercetări cu privire la cele întâmplate, dar cel mai probabil va fi o încadrare 349-350 Cod penal, neluarea și nerespectarea măsurilor privind siguranța și securitatea în muncă, însă nu aș putea să vă spun acum clar. Ne vom face datoria respectând normele legale care prevăd inclusiv tratatul privind statutul fortelor militare americane pe teritoriul national. Chiar dacă ar fi constatată o infracțiune, NU ar răspunde conform Codului penal român”, a declarat Florin Bobin, purtătorul de cuvânt al Parchetului Militar București.
„Cauzele urmează să fie stabilite de o investigatie comună între Forțele Aeriene Române și armata americană. La fața locului se află autoritățile judiciare române. În cursul zilei de azi partea americană urmează să trimită un comunicat de presa în care vot fi detaliate informațiile care se cunosc până la acest moment”, a declarat și Constantin Spânu, purtător de cuvânt al MApN.
Conform specialiștilor în aviație, care au observat în imaginile difuzate traiectoria și momentul în care elicopterul a pierdut altitudine și a aterizat forțat, aparatul de zbor a agățat cu rotile (trenul de aterizare) un cablu dintre stâlpii de pe bulevard, cel mai posibil unul dintre acele cabluri pe care se agață ornamentele de sărbători. Cu siguranță că a intervenit apoi o defecțiune tehnică ce a necesitat aterizarea de urgență în mijlocul traficului rutier, în condițiile în care pilotul putea alege să aterizeze pe cel mai apropiat aeroport, la Băneasa, la care ar fi ajuns în cel mult 2-3 minute.
Elicopterul a fost împins de soldații americani și de autorități într-o parte a primei benzi de circulație, pentru a putea degaja traficul rutier. Pentru a-l transporta la baza de la Kogălniceanu, elicele sunt demontate și aparatul de zbor tractat.
Marilena Nedelcu