2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 12:16
No menu items!

Noua inchiziție, denunțată de magistrați

spot_img
  • Sorin Roșca Stănescu

O situație absolut halucinantă este dezvăluită și explicată de judecătoarea Dana Gîrbovan, șefa Uniunii Naționale a Judecătorilor din România. Ea demontează mecanismul prin care s-a ajuns în situația în care un număr extraordinar de mare de judecători și procurori să fie anchetați de către Direcția Națională Anticorupție, în intervalul de timp în care această secție a Parchetului General a fost condusă cu o mână de fier de către Laura Codruța Kovesi. Noua inchiziție fusese creată în 2014 printr-un ordin nepublicat, deci secret, al procurorului șef DNA. Și s-a numit „Serviciul pentru Combaterea Corupției din Justiție”. În scurt timp, au fost atinse cifre înspăimântătoare de persoane vizate, judecători și procurori. Iar astăzi paradoxul face că, după ce s-a pus capăt acestui abuz extrem de grav, prin crearea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție, atât GRECO cât și Comisia Europeană au fost dezinformate și determinate să solicite desființarea acestei autorități.

După ordinul nepublicat al șefei DNA din 2014, s-a ajuns în scurt timp ca secția aflată în subordinea ei să administreze nu mai puțin de 1443 de dosare penale, în care țintele erau 1962 de judecători și 1459 de procurori. Sunt cifre înspăimântătoare. Dacă ar fi adevărat și dacă respectiva secție nu ar fi fost creat doar în scop de intimidare și șantaj, ar rezulta că întreg sistemul de Justiție se afla în disoluție. Lovit până la rădăcină de flagelul corupției. Că sistemul în sine nu mai avea scăpare. Că trebuia pur și simplu dinamitat și înlocuit cu un nou sistem, crescut de la iarbă. Ceea ce este imposibil. Nici măcar atunci când s-a instalat puterea comunistă, cu toată brutalitatea care a caracterizat-o, nu a fost posibil decât pe parcursul a ani de zile să fie instalați la butoane noi judecători și noi procurori, pentru a înlocui un sistem considerat depășit cu unul considerat nou. Deși la acea dată au fost aduși la instanță judecători fără studii, direct din mediul muncitoresc.

Vă rog să observați din datele furnizate de șefa UNJR proporțile grozăviei. 70% dintre judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție aveau dosare penale pe vremea lui Kovesi. 60% dintre judecătorii Curții de Apel Ploiești. 80% dintre judecătorii Curții de Apel Oradea. 45% dintre judecătorii Curții de Apel București. 40% dintre judecătoriii Curții de Apel Iași. Și așa mai departe. Toți acești magistrați erau anchetați pentru presupuse fapte de mare gravitate, de vreme ce erau încadrate în categoria infracțiunilor de corupție. Mai e interesant să se observe o coincidență. Numărul dosarelor penale ale judecătorilor este sensibil mai mare exact în acele județe, în care s-au manifestat anomalii extem de grave dezvăluite de presă gen Portocală și Onea de la Ploiești. Locurile în care abuzurile procurorilor aveau tendința de a zdrobi orice judecător care încerca să facă dreptate, refuzând să dea curs ilegalităților din dosarele administrate de oamenii doamnei Kovesi.

Cum ar putea cineva să pretindă că Justiția din epoca Kovesi era liberă, atâta timp cât un număr uluitor de mare de procurori și mai ales de judecători lucrau cu sabia lui Damocles deasupra capului, riscând oricând condamnări la ani grei de închisoare sau, în cel mai bun caz, compromiterea definitivă a parcursului lor profesional? Și cum ar putea să pretindă cineva că astăzi Justiția este mai puțin liberă, în condițiile în care funcționează la vedere o secție legal înființată și într-un mod cât se poate de transparent, respectiv „Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție”, care este direct subordonată procurorului general? Și în condițiile în care numărul dosarelor cercetate și respectiv a judecătorilor și procurorilor investigați este rezonabil și pare corect raportat la numărul total al magistraților?

Astăzi Guvernul Orban, la ordinul președintelui Klaus Iohannis, demontează pas cu pas această instituție nou creată, în scopul de a se reveni la ce a fost. Sluga credincioasă a acestora, ministrul Justiției, Cătălin Predoiu invocă un argument care, pentru profani, pare imbatabil. Și anume că așa recomandă GRECO și Comisia Europeană. Așa este. Cele două instituții recomandă să fie revizuite normele care au stat la baza creării acestei structuri de control asupra abuzurilor din Justiție, care a înlocuit cealaltă structură de control înființată în mare secret de Laura Codruța Kovesi. Numai că argumentul invocat de cele două instituții europene este fals. Și este fals pentru că așa a fost furnizat de cei care astăzi reprezintă noua autoritate politică. Li s-a transmis pur și simplu partenerilor europeni că această secție a fost concepută ca un fel de electron liber, că funcționează ca un serviciu de sine stătător, care poate investiga pe toată lumea, fără a răspunde în fața nimănui. Că ar fi prin urmare asemănător inchiziției din epoca medievală. Total fals. Cum pe drept cuvânt denunță public, într-un amplu interviu, judecătoarea Dana Gîrbovan. În realitate, această secție SIIJ este subordonată, așa cum de altfel se și cuvine, procurorului general al României. Care, culmea, este desemnat de ministrul Justiției și numit de căre Klaus Iohannis. Deci SIIJ se află sub un control cât se poate de constituțional. Și tocmai de aceea este mai greu să facă abuzuri. Așa se face că numărul de cazuri cercetate a devenit nu numai rezonabil, ci și credibil. În consecință, putem descifra care sunt adevăratele intenții ale noii puteri.

Adevăratele intenții ale Guvernului PNL, Guvern dirijat de la Cotroceni, sunt de a reveni la sistemul abuziv din perioada Laurei Codruța Kovesi. Deci de a restrânge – și în niciun caz de a lărgi – libertatea procurorilor și judecătorilor de a administra actul de justiție.