2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 13:18
No menu items!

Noile legi ale Educației. Liceele vor putea organiza examen separat de admitere pentru 60% din locuri, pe lângă Evaluarea Națională

spot_img

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, prezintă luni, într-o conferinţă de presă, proiectele legilor Educaţiei, despre care afirmă că au beneficiat de un amplu proces de consolidare, au sprijinul politic al coaliţiei.

”Am ajuns în acest punct mult aşteptat de către noi cât sunt convinsă de întreaga comunitate şcolară şi universitară, de a prezenta variantele de legi ale Educaţiei, legea învăţământului preuniversitar şi legea învăţământului universitar superior, după perioada de consultare publică”, a spus ministrul.

Ligia Deca a arătat că proiectele au beneficiat de ”un amplu proces de consolidare, ca urmare a punctelor de vedere venite din societate, din partea actorilor relevanţi, a instituţiilor şi autorităţilor şi care au şi sprijinul politic al coaliţiei”.

Ministrul a arătat că legile s-au bazat pe proiectul România Educată şi pe rapoartele experţilor OECD.

„Am luat în calcul şi schimbările la legislaţia conexă”, a mai spus ea, precizând că este vorba de Codul Administrativ, legile justiţiei, precum şi deciziile CCR, precum şi angajamentele României.

„Din cele 422 de măsuri, 75% sunt în curs de implementare, 21% sunt măsuri care ţin de legislaţia secundată sau au fost implementate parţial în cele două acte normative, 4% din măsuri nu au mai fost considerate oportune sau necesare ca urmare a schimbărilor legislative survenite de pandemia COVID-19, a mai spus ministrul.

„Primul pilon este creşterea calităţii în Educaţie şi reducerea analfabetismului funcţionat. 5 din 10 elevi până în vârstă de 15 ani au competenţe matematice sub nivelul minim de performanţă. 4 elevi din 10 tot de 15 ani citesc un text şi nu pot formula uşor concluziile. 2 din 10 elevi nu au promovat examenul de Bacalaureat, iar 6 din 10 nu au participat la niciun curs de predare a ştiinţelor cu metode moderne în ultimii 2 ani. Dorim să existe profiluri foarte clare de formare din care să decurgă standardele de formare. Vom creşte calitatea formării iniţiale corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului, pe trei paliere. Liceele pedagocice şi universităţile vor forma profesorii de învăţământ primar. Ceea ce formam doar la nivel de învăţământ mediu acum vom forma la nivelul învăţământului superior”, a mai anunţat ministrul Deca.

Ea a adăugat că „vom generaliza masteratul didactic care include 80% practică”.

„Vom acorda o bursă lunară egală cu salariul unui debudant, indiferent dacă aceştia au parcurs un alt masterat sau vor parcurge în viitor. Pentru şcolile mici, mai ales cele din mediul rural, vom promova o licenţă didactică cu dublă specializare pentru a adresa nevoia de profesori de calitate peste tot în ţară”, a completat Deca.

Aceasta a precizat că Evaluarea Națională rămâne în formula de acum, cu probe scrise la Limba Română și Matematică. 

„Se introduce ideea de concurs la profilurile liceelor care au concurență dovedită, dacă acestea doresc. Pentru profilurile unde se face concurs se pot alege două probe – de exemplu, chimia și biologia pentru acest profil.

Pentru 60% din locurile de la profilurile vizate se poate da concurs. Restul de 40% din locuri rămân pentru repartizare computerizată.

Subiectele vor fi standardizate, unice, cu un grad de dificultate adecvat competiției.

Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil liceal, inclusiv tehnologic.

Pentru profilul uman, apare o nouă probă, proba scrisă la matematică sau științe ale naturii, iar la real, istorie, filosofie sau psihologie”, a menționat Deca.

Ministrul Educaţiei a afirmat că liceele vor anunţa cu un an înainte pentru ce profiluri vor organiza examen şi a arătat că au 4 ani să clarifice şi metodologia şi procedura şi să facă şi pilotare.

”Liceele vor anunţa cu un an înainte pentru ce profiluri vor organiza examen, pentru că competiţia demonstrată trebuie să fie competiţia în anii anteriori examenului, dar avem 4 ani să clarificăm şi metodologia şi procedura şi să facem şi pilotare, în aşa fel încât formula pe care o implementăm prin legislaţie secundară să adreseze toate îngrijorările pe care părinţii, profesorii, elevii le-ar avea”, a spus Deca.

Ligia Deca a subliniat că toţi elevii la finalul clasei a VIII-a vor da examentul de Evaluare Naţională. ”Acesta este primul examen, pentru toată lumea. După aceea, dacă vor dori, pe profilurile care va exista această ofertă din partea liceelor, vor putea da şi examen de admitere la liceu. Repartizarea computerizată nu se va face decât după finalizarea acestor două etape”, a mai spus Deca.

Adina Silav