Nestle și Danone, două dintre cele mai mari companii de bunuri de consum la nivel global, au dezvăluit planurile de a încetini creșterea prețurilor în 2024. Această decizie vine după doi ani de creșteri semnificative care i-au determinat pe consumatori să caute alternative mai accesibile pentru produse de bază precum iaurtul și cafeaua.
În ciuda încetinirii, Danone a avertizat că prețurile vor cunoaște în continuare o creștere din cauza necesității de a compensa creșterea costurilor cu forța de muncă și a cheltuielilor de transport. Nestle, pe de altă parte, a raportat un impact redus al costurilor de transport, deși a recunoscut un anumit stres din cauza atacurilor recente asupra transportului maritim în Marea Roșie, informează Reuters.
Acest anunț vine după o măsură similară luată de rivalul britanic Unilever, care, la începutul acestei luni, și-a exprimat intenția de a atenua creșterile de prețuri care au contribuit la o criză prelungită a costului vieții.
Industria bunurilor de larg consum a atribuit creșterea costurilor de producție perturbărilor cauzate de pandemia COVID-19, care a blocat lanțurile de aprovizionare la nivel mondial, și care a fost exacerbată și mai mult de invazia Rusiei în Ucraina în urmă cu doi ani. Directorul general al Nestle, Mark Schneider, a subliniat: „Nu am mai văzut un astfel de vârf de inflație din 1973, 1974”, subliniind provocările fără precedent cu care se confruntă industria.
Acțiunile Nestle au înregistrat o scădere de 4,6%, în timp ce cele ale Danone au rămas stabile, iar cele ale Unilever au cunoscut o scădere de 1,4% în urma anunțurilor. Costul tot mai mare al bunurilor, de la uleiul de floarea-soarelui la transportul de marfă, a provocat tensiuni între comercianții cu amănuntul și companiile producătoare de bunuri de consum. Guvernele, în special în Franța, au criticat aceste creșteri de prețuri, intensificând presiunea asupra companiilor pentru a răspunde preocupărilor consumatorilor.
Investitorii și analiștii și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că majorările excesive de prețuri ar putea determina consumatorii să opteze pentru alternative mai accesibile, ceea ce ar putea afecta cota de piață a produselor de marcă. Directorul executiv al Unilever, Hein Schumacher, a recunoscut această schimbare, declarând că „competitivitatea companiei rămâne dezamăgitoare”.
Cu toate acestea, pe fondul acestor provocări, companiile semnalează acum o încetinire a creșterilor de prețuri pentru următorul trimestru, urmărind să recupereze costurile mai mari într-un ritm mai ușor de gestionat. Ratele generale ale inflației au scăzut brusc, iar multe bănci centrale sunt așteptate să reducă ratele dobânzilor în acest an.
Directorul general al Nestle, Mark Schneider, a declarat: „Prețurile vor fi mult mai mici în acest an decât anul trecut”, subliniind o schimbare către o creștere bazată pe volum și mix. În ciuda faptului că acțiunile Nestle se tranzacționează la un multiplu mai mare al câștigurilor viitoare decât cele ale rivalilor săi europeni, raportul preț-beneficiu al companiei este la cel mai scăzut nivel din 2019.
Directorul general al Danone, Antoine de Saint-Affrique, a reluat sentimentul de încetinire a inflației, dar a remarcat că volatilitatea rămâne. El a evidențiat diferențele regionale, declarând: „America de Nord este locul în care am luat primele creșteri de prețuri și aici vedem cea mai rapidă normalizare”.
Pe măsură ce acești giganți ai bunurilor de consum își ajustează strategiile ca răspuns la schimbările economice globale, lumea urmărește să vadă cum aceste decizii vor avea impact atât asupra industriei, cât și asupra buzunarelor consumatorilor obișnuiți.
Amalia-Alessandra