-1.3 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 7:21
No menu items!

Nabucco: Decizia Șah Deniz II este un impediment în realizarea proiectului traseului european al gazelor

spot_img

 Nabucco: Decizia Șah Deniz II este un impediment în realizarea proiectului traseului european al gazelor

Compania Nabucco a transmis vineri că a luat act de faptul că nu va beneficia de gazele de la noile exploatări din Azerbaidjan, care ar face viabilă construcția unei conducte prin România, din Turcia până în Austria, dar atrage atenția că rămâne singurul proiect care poate asigura o diversificare a surselor de gaze pentru Europa Centrală și de Est.

”Compania Nabucco Gas Pipeline International a luat cunoștință de hotărârea membrilor Consorțiului Șah Deniz II de a selecta Conducta Trans Adriatică (TAP) ca rută de livrare a cantităților inițiale de gaze, de 10 miliarde de metri cubi pe an, către piața italiană. Decizia a fost luată în urma unei competiții între două piețe, iar producătorii au hotărât pe baza acestor considerații de piață. Nabucco regretă faptul că noul traseu de gaze planificat către Europa nu va include cantitățile de 10 miliarde de metri cubi din zăcământul Șah Deniz”, se arată într-un comunicat al companiei.

Reprezentanții consorțiului Nabucco se declară încrezători în oportunitățile de dezvoltare bazate pe surse alternative de gaze și afirmă că urmează o întâlnire a acționarilor pentru a se decide următorii pași pentru proiectul Nabucco.

Acționarii consorțiului Nabucco sunt Transgaz Mediaș, BEH (Bulgaria), BOTAS (Turcia), MOL (Ungaria), GDF Suez (Franța) și OMV (Austria).

TAP va face legătura dintre estul Greciei și Italia, prin Albania și Marea Adriatică. Acționarii TAP sunt Axpo (Elveția – 42,5%), Statoil (Norvegia, 42,5%) și E.ON Ruhrgas (Germania – 15%).

Consorțiul Șah Deniz este format din British Petroleum (25,5%), Statoil (25,5%), SOCAR (companie de stat – Azerbaidjan,10%), Total (Franța – 10%), Lukoil (Rusia – 10%), NIOC (Iran, 10%) și TPAO (Turcia – 9%).

Cele mai multe analize ale situației de fapt arată că TAP a fost preferat în dauna Nabucco din considerente politice, la influența Rusiei, și nu din rațiuni comerciale. Federația Rusă are interesul de a-și păstra monopolul distribuției de gaze în Europa Centrală și de Est, pentru a-l folosi ca vector politic.

 Vlad Bârleanu