2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 14:43
No menu items!

Motorina din România, mai scumpă decât în Polonia și Luxemburg. Cât reprezintă taxele în preț

spot_img

pompa motorina

Un litru de motorină comercializată în România costă, în medie, de la începutul acestui an, peste 1,30 euro, mai scump decât în alte cinci state UE, deși aici veniturile pe cap de locuitor au rămas cele mai mici din comunitatea europeană, după Bulgaria. Mai exact, litrul de motorină a ajuns mai scump decât în Croația, Letonia, Lituania și chiar Polonia și Luxemburg. În numai trei săptămâni (16 decembrie 2013 – 6 ianuarie 2014), carburantul s-a scumpit cu un procent.

La 16 decembrie 2013, taxele reprezentau 45,3% din prețul final al motorinei, în timp ce pe 6 ianuarie 2014 acestea reprezentau peste 46% din costul final. Taxele indirecte, în special accizele, reprezentau 26,6% din costul final al unui litru de motorină pe 6 ianuarie 2014. Datele fac parte din Buletinul European pentru Carburanți (European Oil Bulletin).

Cât privește prețul fără taxe, acesta a scăzut la motorină, de la începutul acestui an, cu 0,46%, dar a crescut la benzină cu 1,37%. Chiar și așa, litrul de benzină se vinde în România cu 1,24 euro, cel mai mic preț din Uniunea Europeană.

În România, preţul benzinei va continua să rămână inferior mediei europene ca urmare a faptului că în majoritatea ţărilor UE benzina este mult mai scumpă decât motorina, consecinţă a unei accizări mai puternice în cazul primului carburant. Motorina însă are toate șansele să fie mai scumpă decât în majoritatea statelor UE.

Guvernul a decis, în 2013, ca accizele pentru acest an să se calculeze la același curs la care s-au calculat și cele pentru anul trecut, respectiv 4,5223 lei pentru un euro, valoare care se actualizează cu o medie a inflației de 4,77%. Asta în ciuda regulii care ar fi impus la calculul accizei cursul de la 1 octombrie 2013. Dar fiindcă acesta a fost mai mic decât cel din 2012, Executivul a gândit o schemă prin care să aplice un curs mai avantajos pentru încasările la buget.

În concluzie, rezultă un curs pentru accize de 4,7380 lei pentru un euro în 2014, cu 6,2% mai mare decât cel care ar fi trebuit să fie luat în calcul. Nu în ultimul rând, la carburanți a fost planificată adăugarea unei accize suplimentare de 7 eurocenți pe litru. Aceasta a fost însă amânată până în trimestrul al doilea din 2014, la presiunile șefului statului.

Guvernul aşteaptă să încaseze la buget 1,1 miliarde lei din stabilirea unui mod de calcul al accizelor în lei, actualizat cu inflaţia. Alte 810 milioane lei erau anticipate din creşterea accizelor la benzină, 1,8 miliarde lei din noile accize la motorină şi 1,6 milioane lei din accizele la petrol lampant-kerosen.

Totalul încasărilor la bugetul de stat din accize era estimat la 22,8 miliarde lei, cu 15,74% mai mult comparativ cu nivelul de 19,7 miliarde lei prognozat pentru acest an. Odată cu amânarea accizei suplimentare, Guvernul a fost nevoit să actualizeze aceste date, dar nu a comunicat încă cifrele oficiale.

Comerțul cu amănuntul, indicator de bază pentru măsurarea consumului, a scăzut în primele zece luni ale acestui an cu 0,1% față de perioada similară a anului trecut. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), vânzările de carburanți au scăzut cel mai mult în perioada analizată, respectiv cu aproape 5%.

Cosmina Croitoru