Premierul Marcel Ciolacu vrea modificarea Programului Rabla. „Nu poți să dai voucher la o mașină de 200.000 euro. Nu poți primi voucher pentru o mașină atât de scumpă”, a spus Ciolacu, care dorește scăderea pragului pentru adresabilitate până într-o anumită sumă, valoare care încă nu a fost stabilită.
Scopul acestei modificări este încurajarea producției auto interne.
„Vreau introducerea criteriului verde. Să luăm un exemplu: Am fonduri, să zicem așa ca idee, pentru Rabla, 10 lei. Dar am solicitări de 20 de lei.
În primul rând, la instituțiile de stat, voi pune criteriul verde. Eu, stat, nu pot să cumpăr decât prin licitație. Rabla este și la instituțiile publice. Băgăm criteriul verde și ce facem mai exact? Întâi vin Dacia și Ford la licitație. Au criteriul verde, au punctaj mai bun. Și în Germania este la fel”, a declarat Marcel Ciolacu pentru DC News.
„Nu poți să dai voucher la o mașină de 200.000 euro”
„Cât despre persoanele fizice… să zicem că am 7 lei, dar am solicitări de 15 lei. Voi pune ca la mașinile electrice, adică acolo este un prag până la 75.000 euro, îl voi mai scădea și voi face un preț mediu la celelalte mașini. Peste o valoare anume – vom vedea ce valoare – nu mai dai Rabla. Nu poți să dai voucher la o mașină de 200.000 euro. Nu poți primi voucher pentru o mașină atât de scumpă. În acest fel, triez și prioritizez solicitările la Rabla”, a spus premierul.
„Același lucru îl fac și la electrocasnice. Și instituțiile cumpără radiouri, televizoare. Nu te mai duci și cumperi orice… Se produc în România, ai criteriul verde? Întâi le cumpăr de aici, din România. Avem Arctic, da? Avem frigiderul pe criteriul verde? Acela este prioritar. Solicitările oricum sunt mai multe de câți bani am eu la buget. Și astfel stimulez ca oamenii să cumpere românește”, a mai precizat Marcel Ciolacu.
Prin Programul Rabla, Guvernul susține înnoirea parcului auto din România și reducerea emisiilor poluante Prin acordarea unei prime de casare pentru mașinile care îndeplinesc anumite condiții, Programul Rabla este compus din: Rabla Clasic și Rabla Plus.
Programul RABLA are la bază acordarea unei tichet în valoare de 7.000 lei pentru o mașină veche casată, sau 10.000 lei pentru casarea a două vehicule uzate.
Tichetul este utilizabil doar pentru achiziția unei mașini noi cu noxe emise de maximum 155g CO2/km în regim WLTP. Pentru achiziția unui autoturism nou se pot folosi maxim 2 tichete Rabla.
Pe lângă suma de 7.000 lei, pentru o mașină veche casată, respectiv 10.000 lei pentru 2 mașini vechi casate, utilizatorul poate beneficia de următoarele ecobonusuri suplimentare în cazul în care se îndeplinesc următoarele condiții:
-un ecobonus de 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară („ecobonus de vechime”).
-un ecobonus de 1.500 lei, pentru cumpărarea unei mașini al cărei motor generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 120 g CO2/km în regim WLTP.
-un ecobonus de 1.500 lei pentru achiziția unei mașini noi cu sistem GPL/GNC.
-un ecobonus de 3.000 lei pentru achiziția unui autoturism nou hibrid (fără Plug-In).
Exemplu de calcul – valoarea maximă finanțată: la achiziția unei mașini cu sistem GPL care are emisii de CO2 mai mici sau egale cu 120g CO2/km (WTLP) prin casarea a 2 (două) vehicule vechi de 15 ani cu norma Euro 3, poți beneficia de o reducere totală de maxim 16.000 lei: 10.000 lei tichet Rabla (2 mașini casate), 2 x 1.500 lei (2 mașini cu vârste peste 15 ani și Euro 3), 1.500 lei (ecobonus de emisii), 1.500 lei ecobonus pentru vehicul cu sistem GPL.
Adina Bucur Silav