2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 13:28
No menu items!

Modificări la Legea privind prevenirea și combaterea terorismului. Cum arată noua formă

spot_img

Camera Deputaţilor a votat, marţi, proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu 220 de voturi pentru şi 53 de abţineri. Camera Deputaţilor este decizională, astfel că proiectul merge la promulgare la şeful statului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei (UE) 2017/541 a Parlamentului European şi a Consiliului privind combaterea terorismului, prin modificare şi completarea Legii nr.535/2004. Astfel, prin modificarea art.351, se reglementează deplasarea în scopuri teroriste şi se stabileşte că deplasarea unei persoane într-o altă ţară sau în România în scopul comiterii, planificării ori pregătirii actelor de terorism sau participării la acestea ori pentru oferirea sau primirea de instruire sau pregătire pentru comiterea unui act de terorism ori pentru susţinerea, în orice mod, a unei entităţi teroriste, constituie deplasare în scopuri teroriste şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi.

De asemenea, se introduce un nou articol prin care se garantează măsuri de sprijin pentru victimele actelor de terorismului.

Astfel, acestea beneficiază imediat după un atac terorist şi, ulterior, pentru cât timp este necesar, de servicii generale şi specializate de sprijin, în funcţie de nevoile lor specifice de asistenţă medicală, psihologică, socială, financiară, juridică sau de altă natură, potrivit prevederilor legislaţiei speciale referitoare la asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor şi altor reglementări aplicabile.

Totodată, în vederea actualizării legislaţiei naţionale la evoluţia ameninţărilor teroriste la nivel naţional şi internaţional, proiectul de lege aduce alte modificări ale Legii nr.535/2004, precum redefinirea sintagmelor „managementul crizei teroriste”, „însoţitori înarmaţi la bordul aeronavelor”, introducerea conceptului de „Sistem Naţional de Alertă Teroristă”, instituirea de către CSAT/Preşedintele CSAT a nivelurilor de alertă teroristă corespunzătoare stărilor de ameninţare teroristă, respectiv: alertă verde – nivel scăzut, alertă albastră – nivel precaut, alertă portocalie – nivel ridicat, alertă roşie – nivel critic.

De asemenea, se introduce, pentru Directorul SRI prerogativa de a aproba executarea intervenţiei contrateroriste, în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a CSAT, se completează cadrul legislativ existent cu măsurile subsecvente pe care CSAT/Preşedintele CSAT le poate dispune prin hotărârea de declarare a situaţiei de criză teroristă, respectiv: activarea Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă (CNAA), numirea şefului CNAA dintre prim-adjunctul sau adjuncţii directorului SRI, precum şi modificarea nivelului de alertă teroristă, se modifică competenţa de judecată în primă instanţă a infracţiunilor de terorism în sensul atribuirii acesteia curţilor de apel.

                                                                                                                   Adina Silav