Termenul stabilit pentru darea în folosinţă a metroului din Drumul Taberei a rămas luna decembrie, a dat asigurări marţi ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, într-o conferinţă de presă.
„Secţiunea 5 (de metrou – n. r.), da, în decembrie. Sunt rezolvate toate problemele”, a spus Răzvan Cuc.
Şeful de la Transporturi a precizat că s-a acceptat eşalonarea datoriilor pe care Metrorex le avea către constructorul italian şi a reiterat că acestea nu afectează construcţia Magistralei 5, ci au fost câştigate în instanţă pentru lucrări suplimentare.
„S-a acceptat eşalonarea pe care a făcut-o Metrorex cu firma respectivă, dar acea sumă care a fost câştigată în instanţă nu afectează construcţia M5. Pentru bugetul prevăzut pentru Magistrala 5 practic ce execută banii ăia îi primesc. Aceia erau nişte bani pentru nişte lucrări suplimentare care au fost câştigaţi în instanţă”, a explicat Răzvan Cuc.
Metrorex a avut conturile blocate în urma unei datorii de 94 de milioane de lei, bani pe care transportatorul subteran trebuia să îi mai dea companiei italiene Astaldi după ce aceasta a câştigat o serie de procese în instanţă.
„În urma proceselor pe care le-am pierdut în instanţă, noi trebuie să le mai dăm 94 de milioane de lei şi ne-au pus poprire pe conturi. Astăzi s-a discutat cu ei, se găseşte o soluţie de reeşalonare, zilele astea ar trebui să se rezolve situaţia. Cumva au acceptat propunerile noastre, aşteptăm acum să vedem dacă şi conducerea companiei-mamă, de la Roma, va fi de acord cu propunerile noastre”, au declarat, pe 6 august, pentru AGERPRES, surse din Metrorex.
Potrivit acestora, Metrorex a plătit italienilor până acum peste 140 de milioane de lei, rămânând această sumă de 94 de milioane de lei, care reprezintă daune interese şi cheltuieli de judecată în urma acestor procese.
Totodată, sursele au precizat că Astaldi a încetinit drastic ritmul lucrărilor la Magistrala 5 de metrou şi condiţionează realizarea acestora de recuperarea celor 94 milioane de lei, deşi Metrorex este cu plăţile la zi pentru contractul M5.
În luna decembrie 2019 este preconizată darea în folosinţă a Magistralei 5 de metrou, cu patru ani întârziere. Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este 3,4 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.
Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. În anul 2011 s-a semnat primul contract, cel pentru partea de structură, iar termenul era de 36 de luni. Astfel, 300.000 de călători ar fi putut fi preluaţi de metrou pe acest tronson Eroilor – Drumul Taberei. Dar, Magistrala M5 s-a confruntat cu probleme de avize, probleme de finanţare, probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.
Ministerul Finanţelor Publice va acorda Metrorex un împrumut în sumă de 188,353 milioane lei, pe 10 ani, în vederea acoperirii obligaţiilor de plată instituite de instanţele judecătoreşti către Asocierea Astaldi – FCC Construccion, Delta A.C.M. 93 – AB Construct, conform unui proiect de Ordonanţă publicat la jumătatea lunii iunie 2018 pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Emanuel Stan