10.2 C
București
marți, 5 noiembrie 2024 - 17:37
No menu items!

Ministrul Economiei, Claudiu Năsui, EXCLUDE România de pe harta comerțului internațional

spot_img

Ministrul Economiei, Claudiu Năsui, este acuzat de reprezentanții companiilor de export că vrea să excludă țara noastră de pe harta comerțului internațional, prin proiectul de act normativ prin care propune desființarea actualului Program de Promovare a Exporturilor.

Mihai Ionescu, copreședinte al Consiliului de Export şi preşedinte executiv al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Impor­tatorilor din România, a trimis o scrisoare deschisă în care susține că proiectul de OUG „are trei ţinte majore: să anuleze programul de promovare a exporturilor, să desfiinţeze Consiliul de Export şi să reducă la jumătate ajutorul statului (de minimis) la care au dreptul exportatorii pentru a participa la târgurile internaţionale.”

De cealaltă parte, ministerul condus de Claudiu Năsui argumentează modificările prin faptul că au fost constatate deficiențe în activitățile de export, mai exact subvenții mai mari decât afacerile beneficiarilor, legături între intermediarii organizatori și beneficiarii participanți și faptul că aproape jumătate din beneficiari nu sunt exportatori. 

„Şi cum o nenorocire nu vine niciodată singură, ministrul mai loveşte exportatorii şi în privinţa finanţării participării la respectivele târguri. Dacă până acum se asigura din bugetul statului subvenţionarea în avans a tuturor cheltuielilor de organizare a târgurilor, acum se propune prefinanţarea respectivelor cheltuieli şi reducerea subvenţiei la 50%, cu posibilitatea de intrarea în posesia ei abia anul următor. În acest fel România va fi exclusă practic de pe harta comerţului internaţional, iar exportatorii vor fi aduşi în sapă de lemn, în pragul falimentului”, afirmă Mihai Ionescu, copreşedintele Consiliului de Export.

El mai susţine că sistemul de deducere fiscal propus de ministerul Economiei, pentru companiile care participă la târguri internaţionale de profil nu are nicio legătură cu realităţile economice, fiind lansat fără să aibă testul IMM şi fără o analiză de impact.

„La o simplă aplicaţie matematică rezultă că doar firmele cu o profitabilitate de cel puţin 15% şi o cifră de afaceri de minimum 2,5 milioane lei pot să-şi recupereze 50% din cheltuielile de participare la un singur târg internaţional, în condiţiile în care media profitabilităţii în economia românească este de doar 5%. Pentru o participare la 2-3-4 târguri/an (cât prevăd reglementările actuale) indicatorii respectivi trebuie multiplicaţi de 2-3-4 ori. Ceea ce înseamnă că majoritatea firmelor IMM vor fi excluse din start să participe la târgurile internaţionale (fiind avantajate doar marile corporaţii), iar pentru că diferenţa de 50% trebuie să fie suportată din bugetele proprii, firmele vor avea mari şanse să intre în faliment”, arată Mihai Ionescu.

Copreşedintele Consiliului de Export recunoaşte, însă, că actualul program de promovare a exporturilor trebuie modificat, aşa cum a solicitat de mai mulţi ani mediul de afaceri, dar susţine că modificarea nu înseamnă desfiinţarea acestui program care este singurul ce asigură accesul firmelor în pavilioanele naţionale ale României de la târgurile internaţionale.

Emanuel Stan