2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 13:18
No menu items!

Ministerul Turismului desființează reprezentanțele externe, din cauza fraudelor constatate

spot_img

Birourile externe ale Ministerului Turismului vor fi desființate, iar modul de reprezentare turistică pe plan internațional a României va fi regândit, potrivit unui comunicat al instituției.

Ministerul susține că motivul acestei decizii este că birourile de promovare externă ale instituției au funcționat pe bugete create artificial, ”după bunul plac al reprezentanților din cadrul acestor birouri de promovare, fără a exista un control minimal asupra justeței sumelor avansate drept cheltuieli”, iar suma nejustificată a depășit 500.000 de euro, de-a lungul anilor.

”Ministerul Turismului a elaborat un proiect de act normativ pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 24/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Turismului, care prevede, pe lângă modificări de organigramă, desființarea reprezentanțelor externe ale acestei instituții. Măsura este luată în contextul în care Ministerul Turismului își asumă responsabilitatea eficientizării activității la nivelul întregii instituții, și își propune ca promovarea României ca destinație turistică în lume să fie făcută după reguli clare, coerente, conform normelor legale privind reprezentarea țării în plan extern. Necesitatea desființării birourilor externe ale Ministerului Turismului și regândirii modului de reprezentare turistică pe plan internațional a României este dată atât de analizele interne făcute de la preluarea mandatului de către ministrul Mircea-Titus Dobre, cât și de datele relevate de raportul Curții de Conturi privind activitatea fostului ANT în 2015. Instituția de control a constatat o serie de nereguli grave în privința modului de funcționare a birourilor de promovare externă și a cheltuirii banilor publici, care confirmă rezultatul analizei interne făcută de conducerea Ministerului Turismului”, se arată în documentul citat.

Alte elemente relevante:

  • Contrar tuturor normelor în vigoare aplicabile misiunilor externe, la nivelul reprezentanțelor externe ale Ministerului Turismului nu a existat un plafon maxim al cheltuielilor pentru chirie, ci a fost doar o condiție referitoare la suprafața admisă, care, conform raportului Curții de Conturi, nici aceasta nu a fost respectată de unii angajați ai acestor birouri.
  • S-au constatat, de asemenea, discrepanțe majore la chiriile pentru birouri și locuințele angajaților între reprezentanțe din țări comparabile ca nivel de trai, acestea variind între 1.347 euro și 5.357 euro/lună. Astfel, s-a ajuns la situația ca peste 70% din totalul bugetului alocat birourilor externe să reprezinte cheltuieli cu chiriile.
  • Unele reprezentanțe nu au prezentat, la solicitarea conducerii instituției, contractele de închiriere a spațiilor sau anexele la acestea pentru prelungirea duratei lor. De asemenea, părți importante ale cheltuielilor făcute de reprezentanțele externe ale Ministerului Turismului nu au fost înregistrate în contabilitatea instituției, făcându-se deconturi fără documente justificative în spate. Pe parcursul anilor, suma nejustificată a ajuns la peste 500.000 euro.
  • În urma deciziei de desființare a actualelor birouri de promovare a României în străinătate, angajații acestora vor fi rechemați de la posturi, în următoarele 90 de zile, și vor avea statutul de angajați ai Ministerului Turismului, având posibilitatea de a participa la concursul organizat pe parcursul acestui an.
  • În această perioadă, Ministerul Turismului, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Muncii, vor elabora un statut al angajaților din reprezentanțele de promovare turistică externe și un regulament de concurs, în baza căruia să fie ocupate aceste posturi. Viitorii angajați externi vor avea mandate de 4 ani, evitându-se astfel situația de angajați pe perioadă nedeterminată ai acestor birouri (SUA — 23 ani, Austria — 17 ani, Rusia — 16 ani, Germania — 12 ani, Franța și Italia—10 ani, Polonia — 8 ani, Anglia — 5 ani), fără un control real al activității lor și fără o imagine clară a eficienței la post.
  • Ministerul Turismului dorește ca promovarea României pe piețele externe să fie făcută corect, coerent și eficient. Astfel, reprezentanții din cadrul birourilor de promovare turistică a României vor beneficia de autonomie administrativă, dar activitatea lor fi coordonată de șefii misiunilor diplomatice din țările în care se va considera necesară prezența instituțională a Ministerului Turismului.
  • Ministerul Turismului va decide relocarea unor birouri de promovare turistică în țări care pot fi furnizoare de turiști pentru România (de exemplu, țările scandinave și BENELUX), dar numărul total al reprezentanțelor externe va rămâne de 14. Pentru optimizarea cheltuielilor, Ministerul Turismului va analiza cu MAE oportunitatea găzduirii unor birouri de promovare turistică externă la sediile misiunilor diplomatice.

T.S.