Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat, luni, în dezbatere publică, două proiecte de ordin de ministru privind procedurile de recalculare și actualizare a pensiilor militare și metodologia de întocmire a dosarului de pensionare.
Astfel, pe de o parte, proiectul Ordinului ministrului apărării naţionale, ministrului afacerilor interne şi directorului Serviciului Român de Informaţii pentru aprobarea metodologiei de întocmire a dosarului de pensionare reglementează activităţile pe care le implică întocmirea şi transmiterea documentelor şi datelor necesare stabilirii drepturilor de pensie. Potrivit MAI, aceste activităţi debutează cu depunerea de către solicitant, în condiţiile legii, a cererii de înscriere la pensie, precum și circuitul documentelor și datelor.
Prin Metodologia de întocmire a dosarului de pensionare, prevăzută ca anexă la proiectul de ordin, sunt detaliate, printre altele, aspectele referitoare la actele și documentele doveditoare care intră în alcătuirea dosarului de pensionare, cerinţele de fond şi de formă referitoare la fişa de pensie şi la modalitatea concretă de completare a acesteia, precum și modalitățile de centralizarea şi transmitere a datelor necesare stabilirii drepturilor de pensie.
Anexele la metodologie cuprind modele ale cererilor pentru acordarea diferitelor tipuri de pensie (pensie pentru limită de vârstă, pensie de invaliditate, pensie de urmaș), modelul fişei de pensie, precum şi modelul situaţiei veniturilor realizate lunar, necesară pentru modul de calcul al pensiei, conform dispozițiilor Legii nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare.
Al doilea proiect – proiectul Ordinului ministrului apărării naţionale, ministrului afacerilor interne, ministrului justiţiei, directorului Serviciului Român de Informaţii, directorului Serviciului de Informații Externe, directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale și directorului Serviciului de Protecție și Pază pentru aprobarea procedurilor de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat – stabilește modul de recalculare și actualizare a pensiilor militare de stat, fiind precizate: instituțiile și structurile implicate în procesul de recalculare și actualizare a pensiilor militare de stat, calendarul de desfășurare a activităților necesare procesului de recalculare a pensiilor militare de stat, circuitul documentelor necesare recalculării și actualizării pensiilor militare de stat, elementele avute în vedere la recalcularea și actualizarea pensiilor militare de stat, mecanismele de actualizare a elementelor necesare în procesul de recalculare și actualizare a pensiilor militare de stat, modalități facile de comunicare cu beneficiarii drepturilor de pensii și formularele necesare acestui proces.
Potrivit proiectului, recalcularea pensiilor militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, prevăzute la art. 109 alin. (1) şi art. 110 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează, după caz, pe baza următoarelor elemente:
- vechimea cumulată rezultată din dosarul de pensionare, stabilită prin ultima decizie de pensie emisă în baza legislaţiei în vigoare anterior datei de 1 ianuarie 2016;
- procentele de calcul stabilite conform prevederilor art. 29, 39 şi 108 din Legea nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 30 din aceeaşi lege;
- situaţia soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază, corespunzătoare celor 6 luni consecutive alese conform art. 28 din Legea nr.223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sau ultimelor 6 luni de activitate în situaţia în care beneficiarul nu îşi exprimă opţiunea, până la data de 30 iunie a.c., actualizate conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care constituie baza de calcul;
- gradul de invaliditate şi cauza invalidităţii;
- numărul de urmaşi înscrişi la pensie;
- Semnul Onorific În Serviciul Patriei sau similare, deţinut.
Baza de calcul folosită la recalcularea pensiilor militare de stat este cea prevăzută la art. 28 din Legea nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, constituită din soldele/salariile lunare brute realizate la funcţia de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizată conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
În baza de calcul nu se includ venituri care, potrivit legislaţiei în vigoare la data plăţii, nu reprezintă drepturi de natură salarială sau asimilate salariilor, cum ar fi diurnele de deplasare şi de delegare, compensaţiile lunare pentru chirie, valoarea financiară a normelor de hrană şi alocaţiile valorice de hrană, contravaloarea uniformelor obligatorii şi a drepturilor de echipament.
„În situația în care în urma recalculării va rezulta o pensie mai mică decât cea aflată în prezent în plată, beneficiarul are posibilitatea de a opta pentru cuantumul cel mai mare, acest principiu fiind cuprins expres în art. 111 din Legea pensiilor militare de stat, garantându-se astfel că niciunui pensionar militar nu îi vor fi diminuate veniturile aflate în plată”, mai precizează legiuitorii.
Pentru a veni în sprijinul pensionarilor MAI, Ministerul Afacerilor Interne, prin Casa de Pensii Sectorială, a înființat o linie telefonică specială prin intermediul căreia pot fi obținute informații legate de modalitatea de aplicare a cadrului normativ referitor la pensiile militare de stat.
În plus, pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, www.mai.gov.ro , pe prima pagină, la secțiunea ”UTILE”, a fost creat un link către pagina Casei de Pensii a MAI (http://www.mai.gov.ro/index03_3_04.html), unde pot fi găsite informații referitoare la noile prevederi legale privind pensiile militare, răspunsuri la întrebări frecvente și modalitățile de contact ale specialiștilor de la Casa de Pensii a MAI.
Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate de aceste proiecte de ordine de ministru sunt așteptate pe adresa de e-mail [email protected], în următoarele 10 zile.
R.D.