Puternica Agenție Centrală de Informații (CIA) a lansat un videoclip încercând să convingă rușii nemulțumiți să-și toarne proprii lideri. Este al treilea videoclip de până acum, despre care agenția susține că este o tactică eficientă. CIA afirmă că exploatează nemulțumirea tot mai ridicată a rușilor față de războiul din Ucraina.
CIA a lansat un nou videoclip prin care se adresează rușilor nemulțumiți, care ar putea dezvălui secrete agenției de spionaj – o tactică despre care susține că deja dă roade. Videoclipul, postat pe canalele sociale de limbă rusă ale CIA luni, este narat de un tată fictiv în ziua sa de naștere, la vârsta de 35 de ani. Bărbatul reflectează asupra vieții sale, realizărilor tatălui său și viitorului fiului său.
Oligarhii Rusiei au corodat țara din interior, împiedicând oamenii obișnuiți să prospere, afirmă naratorul. Este al treilea astfel de videoclip de propagandă lansat. Unul anterior, lansat în mai 2023, părea să vizeze oficialii ruși și nu civili. Tactica funcționează, susține un purtător de cuvânt al CIA.
Почему я связался с ЦРУ: Ради Родиныhttps://t.co/mhQbzet5X2 pic.twitter.com/sBNWgc93PM
— CIA (@CIA) January 22, 2024
„Observăm o mai mare implicare din partea rușilor ca rezultat al acestor videoclipuri”, a declarat purtătorul de cuvânt neidentificat pentru NBC News. „Dacă nu ar funcționa, nu am ajunge la videoclipul numărul trei.”
Pe Telegram, videoclipul a fost vizionat de 6.400 de ori până marți. Un videoclip anterior, publicat acolo în luna mai a anului trecut, adunase peste 200.000 de vizualizări. Telegram, aplicația de mesagerie criptată, este populară în Rusia, oferind anonimitate într-un mediu altfel foarte controlat, cu pedepse severe pentru cei care ies în afara liniei ded partid.
„Elitele țării vând țara pentru palate și iahturi, soldații primesc cartofi stricați”
CIA are un canal dedicat în limba rusă pentru a încuraja informatorii, cu 13.500 de urmăritori – o fracțiune infimă din populația rusă. Ultimul videoclip încearca să exploateze frustrarea internă legată de războiul din Ucraina, cu naratorul afirmând că elitele țării „vând țara pentru palate și iahturi, în timp ce soldații noștri mănâncă cartofi stricați și trag cu arme vechi”.
Acesta pune în contrast imagini stinse ale unui bărbat stând gânditor în casa sa – unele dintre acestea reutilizate din videoclipurile anterioare – cu imagini de arhivă patriotice ale realizărilor rusești, cum ar fi misiunile spațiale sovietice și paradele militare. În cele din urmă, bărbatul este surprins trimitând mesaje pe telefonul său, probabil pentru a lua legătura cu CIA. Videoclipul se încheie cu un mesaj îndemnând privitorul să se conecteze printr-o platformă sigură.
Un candidat anti-război câștigă teren în Rusia
Conducerea Rusiei a manifestat o sensibilitate acută față de tipul de constrast oferit în videoclip. În decembrie, o petrecere organizată de o influenceră rusă, la care intrarea costa 250.000 de dolari, a stârnit aproape o indignare publică universală. Reacția, oficial din cauza acuzației că încălca legile stricte anti-LGBTQ ale țării, a inclus și comentatori care au pus în contrast opulența evenimentului cu soarta soldaților ruși de pe front. Răspunsul a fost rapid și dur, inclusiv închisoarea unui participat, anularea deținerilor promoționale și un proces colectiv.
CIA susține că astfel de tensiuni generate de războiul din Ucraina oferă oportunitatea de a încuraja recruții. Sanțiunile occidentale și producția militară accelerată au paralizat economia rusă, spun analiștii. Între timp, un candidat prezidențial anti-război – un parlamentar și comentator vocal de televiziune de stat numit Boris Nadejdin – pare să adune rapid cele 100.000 de semnături necesare pentru a fi introdus pe buletinul de vot, așa cum a relatat The Moscow Times.
Elena Cristea