3.9 C
București
miercuri, 6 noiembrie 2024 - 1:35
No menu items!

Măsuri aspre pentru prevenirea violenței în școli: detenție școlară, exmatriculare, amenzi pentru părinți. Ce spune ministrul Educației

spot_img

Președintele Federației Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret”, Marius Nistor, a propus reintroducerea exmatriculării, detenție școlară, nota de la purtare să fie luată în calcul la admiterea la liceu sau la BAC sau amenzi pentru părinți în cazul unor abateri disciplinare, în contextul incidentelor grave din ultima săptămână petrecute în școli. 

FSE a prezentat aceste propuneri la dezbaterile pe proiectul legii învățământului preuniversitar care au avut loc marți în comisia de învățământ din Camera Deputaților, scrie edupedu.ro.

Propunerile Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”:

1. Instituirea prin lege a sancțiunilor aplicabile elevilor, inclusiv preavizul de exmatriculare și exmatricularea limitată în timp de 3-5 zile sau definitivă, cu modificarea corespunzătoare a dispozițiilor privind obligativitatea învățământului.

Reglementare, tot în lege, a altor măsuri sancțiuni, similare celor din alte sisteme de învățământ:

-Activitate în folosul unității de învățământ sau comunității.

-Detenția școlară, prin care se înțelege faptul că elevii stau într-o clasă după ore sub supravegherea unui cadru didactic folosind acest timp să reflecteze asupra faptelor comise.

-Pentru abateri deosebit de grave, mutarea elevilor în centru de reeducare ce se impun a fi reînființate.

Valorizare a notei la purtare în sensul de a fi luat în calcul în mod obligatoriu la admiterea la liceu + media de bacalaureat.

2. Normarea în fiecare unitate de învățământ a cel puțin unui post de consilier școlar, fără obligație de catedră, doar cu atribuții și competențe clare în privința elevilor care trec prin dificultăți în familie, criză de identitate sau de adaptare la mediul școlar, care să poată discuta cu elevii indiferent că părinții reprezentanții legali sunt sau nu de acord la solicitarea învățătorului dirigintelui.

3. Instituirea prin lege amenzilor plătibile de către părinți/ reprezentant legal pentru faptele copiilor (indiferent că acestea constau în deteriorări distrugeri ale bunurilor unității sau jignirea / lovirea salariaților acesteia ). + Cuantumuri amenzi diferențiate în raport cu gravitatea faptei.

4. Normarea de posturi de paznici ai unităților de învățământ, nu angajații firmelor de bază cu care unitățile administrativ-teritoriale au contract, care să îi poată controla pe elevi în ghiozdan/rucsac de urgență prin sondaj sau în caz de suspiciune privind deținerea de arme albe petarde sau substanțe periculoase / psihotrope.

5. Obligativitatea de a instala camere video în toate sălile de clasă, holuri și curtea școlii care să poată funcționa independent de existența sau nu a acordului părinților reprezentanților legali, cu acceptul cadrelor didactice. Filmările să poată fi utilizate atât ca probe în cadrul cercetării disciplinare, cât și de către organele abilitate ale statului.

6. Interdicția utilizării telefoanelor mobile în spațiul școlar atât în timpul orarului normal cât și în pauze sau în cadrul activităților extrașcolare.

7. Telefoanele se închid la intrare în unitate și se redeschid la părăsirea acesteia. Telefoanele găsite în funcție asupra elevilor se confiscă și se predau doar părinților/ reprezentanților legali.

Ministrul Educaţiei: Suspendarea câteva zile a elevului în cazuri de violenţă nu ar fi o idee rea

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca a declarat marţi, la Parlament, despre propunerea sindicatelor privind o suspendare de 3 până la 5 zile a elevului, în cazuri de violenţă, dacă este însoţită de măsuri de consiliere nu ar fi o idee rea. 

Ligia Deca a precizat că ”o astfel de măsură, dacă este însoţită de măsuri de consiliere şi de anumite acţiuni pe care elevul şi familia ar trebui să le facă crede că nu ar fi o idee rea”.

Despre camerele video în timpul orelor, ministrul Educaţiei a spus că au camere de luat vederi şi în anumite cazuri au fost şi utilizate înregistrările.

”Avem un regim acolo, trebuie să avem grijă vizavi de dreptul la imagine, de dreptul profesorului de a nu fi supravegheat în timpul orelor dar eu cred că pentru interesul public, cum ar fi combaterea violenţei, ar putea fi o măsură care previne, faptul că ştiu că se poate vedea fapta antisocială şi sigur numai anumite persoane autorizate ar trebui să aibă acces la aceste înregistrări, dar şi în opinia mea ele ar putea reprezenta o soluţie”, a arătat ministrul.

Despre centre de reeducare, Deca a menţionat că  ”avem deja centre educaţionale speciale, dar direcţionarea copiilor către aceste centre nu o poate face decât instanţa”.

”Deci acolo avem o procedură extrem de clară din punct de vedere juridic. Nu cred că ne trebuie segregare de tip centre de reeducare aşa cum existau în perioada de dinainte de 1989. Cred că în deceniile care au trecut am văzut că există soluţii mult mai eficiente pentru reabilitarea elevilor. De altfel, Asociaţia Psihologilor atrage atenţia asupra acestor măsuri care pot da fals impresia că rezolvă problema”, a mai arătat Deca.

                                                                                                                Adina Silav