Comportamentul de cumpărare dominant în România este influențat extrem de mult de trecutul istoric, spune Marius Avram, director general al Happybox, companie cu afaceri pe piața cadourilor.
”Dacă străinii cumpără calitate – bunuri și servicii care să le satisfacă nevoi superioare, precum cele de apartenență la un anumit grup sau de auto-respect, marea majoritate a românilor cumpără în primul rând cantitate și bunuri care să satisfacă nevoi de bază, acest lucru putând fi observat foarte ușor în marile magazine, în perioada Sărbătorilor. Cu toate acestea, se simte o ușoară schimbare în bine și cred că în următorii cinci ani vom căuta serviciile de calitate din ce în ce mai mult”, a afirmat Avram pentru Sursa Zilei.
Happybox a adus în 2013 un set de produse în premieră pentru piața locală – cutiile-cadou, care cuprind mai multe vouchere pentru servicii tip ”experiență” dintr-o anumită nișă. Cel care primește cadoul își poate alege și programa tipul de serviciu preferat. Cele șapte domenii sunt Relax&Beauty, Sport&Fun, Aventura, Invitație în Oraș, Experiențe Diverse, Sejur în Doi și Escapadă de Lux.
”Despre piața experiențelor-cadou putem spune că se află în curs de dezvoltare. Dacă în străinătate acest segment ajunge la vânzări de milioane de euro anual, în România suntem abia la început”, a declarat Avram.
Investiția inițială a fost de 40.000 de euro, sumă direcționată către editarea și crearea produselor, magazinul online, magazinul din București, sistemul informatic și telefonic de rezervări și către logistica de contractare. Investițiile curente se duc în promovare, evenimente și extensii ale produsului.
În prezent, Happybox are contracte cu 150 de furnizori, exclusiv din România, cum ar fi hoteluri, restaurante, centre de spa, saloane de înfrumusețare, săli de fitness, pensiuni sau parcuri de distracție – care oferă peste 400 de ”experiențe”.
După lansarea din februarie 2013, Happybox a înregistrat până la sfârșitul anului venituri de 30.000 de euro, iar amortizarea investițiilor este programată pentru a doua jumătate a acestui an.
”În 2014, principalele obiective se referă la dublarea numărului de clienți și a cifrei de afaceri, extinderea portofoliului de clienți corporate și dezvoltarea afacerii la nivel național”, spune Avram.
De asemenea, firma derulează negocieri cu alți furnizori, deocamdată numai din interiorul țării.
Din punctul de vedere al modului de distribuție, produsele au fost vândute în ordine prin online (35,9%), magazinul fizic (28,9%), contracte corporate (22,4%) și retaileri externi (12,6%). Din punctul de vedere al valorii, clasamentul arată astfel: online – 45%, corporate –24,5%, magazin 18,1% și retaileri externi – 12,1%.
Din punctul de vedere al numărului de cutii vândute, cele mai de succes sunt Experiențe Diverse (23%), Relax&Beauty (18%) și Aventura (15,6%). Din punctul de vedere al valorii, pe primele locuri de află Relax&Beauty (20,6%), Aventura (19,6%) și Sejur în doi (15,8%).
”Monitorizăm atent calitatea experiențelor oferite, corectitudinea ofertelor și respectarea promisiunilor partenerilor noștri, prin chestionare de satisfacție pe care le trimitem fiecărui beneficiar în parte”, spune Avram.
Acesta arată că valoarea experiențelor cuprinse în cadouri depășește valoarea plătită de cumpărător. Marja de profit vine din negocierile cu furnizorii, care îi permit să obțină prețuri mai mici, la volume mari și parteneriate de durată, din colaborările corporate și din potențialul de diversificare.
În prezent, compania lui Avram are un litigiu la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM), după ce compania McDonald’s a contestat folosirea cuvântului ”happy” în denumirea mărcii, pe motiv că s-ar putea confunda cu denumirea ”Happy Meal”, folosită de lanțul de fast-food.
Happybox a avut câștig de cauză la o primă decizie la OSIM, iar acum așteaptă decizia în apel. Avram este optimist, în condițiile în care nu a fost introdus niciun element nou.
”Happybox nu are nici cea mai mică legatură cu happymeal și nici nu intenționăm vreodată să ne deschidem vreun restaurant de genul fast-food. Atât cuvântul happy cât și box sunt generale și nimeni nu ar trebui să aiba monopol pe vreunul dintre ele. Nu mă sperie deloc lupta chiar dacă noi suntem o firmă mică 100% românească, împotriva unui gigant cum e McDonald’s”, a mai declarat Avram.
Vlad Bârleanu