6.1 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 21:11
No menu items!

MApN vrea puteri sporite pentru Direcția de Informații a Armatei: filaje, interceptări de comunicații și percheziții cu mandat de la judecător

spot_img

Direcția Generală de Informații a Armatei va căpăta puteri sporite, prevede un proiect de lege care urmează să fie adoptat de Guvern. Serviciul secret al armatei va deveni instituție de sine stătătoare, cu personalitate juridică, având puteri depline privind achizițiile, angajările și modul în care își desfășoară operațiunile de spionaj.

„Contextul geopolitic turbulent şi impredictibil, în care ameninţările actuale sunt tot mai complexe şi mai dinamice, caracterizat prin diversificarea modalităţilor de acţiune şi răspuns al actorilor statali şi non-statali şi, implicit, de proiectare a forţei atât prin mijloace militare, cât şi prin mijloace mascate de agresiune (practici subversive, de război informaţional, psihologic, cibernetic), impune recalibrarea activităţii de informaţii”, se arată în proiectul de lege care va ajunge pe masa Guvernului.

Astfel, proiectul de lege prevede că Direcția Generală de Informații a Armatei va putea face filaje, interceptări de comunicații și percheziții cu mandat de la judecător.

În actuala lege care guvernează activitatea DGIA (Legea nr. 346/2006) nu apare explicit dreptul instituției de a derula aceste acțiuni, dar se arată că Direcția ”coordonează aplicarea măsurilor contrainformative”.

Proiectul de lege mai prevede ca Direcția Generală de Informații a Armatei să poată angaja personal civil, și nu numai.

În nota de fundamentare a proiectului de act legislativ se trage un semnal de alarmă privind situația din interiorul armatei care ar fi rămas fără specialiști: „Pe fondul caracterizat de instabilitate şi imprevizibilitate normativă în materia pensiilor militare, a fost creată o stare de nesiguranţă, cu efecte de contagiune în masa militarilor care îndeplineau condiţiile de pensionare, manifestată prin părăsirea sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională şi destabilizarea acestuia, sistem deja depopulat de specialişti, urmare a valului de pensionări anterioare anului 2023.

În contextul confruntării cu un deficit alarmant de personal şi raportat la nevoia de regenerare imediată a resursei umane, în vederea îndeplinirii cantitative şi calitative a misiunilor şi obiectivelor pe dimensiunea informaţii, contrainformaţii şi securitate, cerute de contextul de instabilitate actual, se impune ca eforturile Direcţiei Generale de Informaţii a Apărării să fie orientate spre atragerea si dezvoltarea resursei umane.”

În plus, proiectul prevede că apariția a trei noi posturi de conducere: un prim-adjunct și doi adjuncți ai directorului general.

O altă noutate este și modul de demitere a directorului general al DGIA. Dacă în actuala lege era prevăzut doar faptul că directorul general e numit de ministrul Apărării, proiectul prevede că ministrul Apărării îl numește și îl și demite pe directorul spionajului militar. Ca și în actuala lege, pentru numire e nevoie de avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

Proiectul inițiat de MApN instituie protecția acordată personalului DGIA și garanții că angajații acoperiți care au fost deconspirați. Acest aspect este extrem de important pentru colaboratorii DGIA din teatrele de operațiuni, care pot fi astfel extrași și protejați de instituție în cazul deconspirării.

Proiectul de lege arată că Parlamentul va avea control asupra activității specifice a Direcției Generale de Informații a Apărării. Anual sau la cererea Parlamentului, ministrul Apărării Naționale prezintă rapoarte cu privire la activitatea Direcției Generale de Informații a Apărării.

Principalele prevederi din proiect:

-Direcția Generală de Informații a Apărării este structura centrală a Ministerului Apărării Naționale, subordonată nemijlocit ministrului Apărării Naționale, cu atribuții în domeniul securității naționale, cu personalitate juridică, care desfășoară misiuni și activități de identificare, cunoaștere, prevenire, combatere și contracarare a riscurilor și amenințărilor interne și externe, militare și nonmilitare și de limitare a vulnerabilităților, la adresa securității naționale în domeniul apărării.

-Activitatea Direcției Generale de Informații a Apărării se supune controlului parlamentar exercitat potrivit art. 9 alin. (2) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

– Direcția Generală de Informații a Apărării are în responsabilitate domeniul informații pentru apărare, căruia i se circumscriu următoarele subdomenii de activitate:

  1. a) informații militare;
  2. b) contrainformații militare;
  3. c) securitate militară;
  4. d) reprezentare și diplomație a apărării;
  5. e) protecția și paza principalelor categorii de factori umani și materiali din responsabilitatea Ministerului Apărării Naționale;
  6. f) prevenirea și combaterea terorismului, potrivit Legii nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului, cu modificările și completările ulterioare;
  7. g) managementul activității oficiale de cifru și al sistemelor criptografice din responsabilitatea Ministerului Apărării Naționale;
  8. h) managementul infrastructurii de chei publice a Ministerului Apărării Naționale;
  9. i) cyber intelligence și cyber counter-intelligence, definite conform legii.

-Direcția Generală de Informații a Apărării este autorizată să folosească, să creeze, să achiziționeze, să dețină și să utilizeze mijloace, respectiv să folosească forme, metode și surse specifice pentru culegerea, prelucrarea, verificarea, stocarea și valorificarea informațiilor și datelor referitoare la securitatea națională în domeniul apărării, în condițiile legii.

– Folosirea mijloacelor de obținere, verificare și valorificare a datelor și a informațiilor nu trebuie să lezeze în niciun fel drepturile sau libertățile fundamentale ale cetățenilor, viața privată, onoarea sau reputația lor ori să îi supună la îngrădiri ilegale.

-Direcția Generală de Informații a Apărării asigură protecția și încadrarea în muncă a personalului acoperit care a fost deconspirat în împrejurări care exclud culpa acestuia.

-Personalul, precum și membrii de familie ai acestuia pot beneficia de protecția persoanei și a bunurilor față de amenințările sau de pericolele la care sunt expuși ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu sau în legătură cu acestea, în condiții stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale.

-Finanțarea Direcției Generale de Informații a Apărării se realizează din fonduri bugetare aprobate cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite.

– În vederea îndeplinirii misiunii ce îi revine potrivit legii, Direcţia Generală de Informaţii a Apărării va fi autorizată să deţină şi să folosească, în condiţiile legii, mijloace adecvate pentru obţinerea, verificarea, prelucrarea şi stocarea informaţiilor, potrivit competenţelor precum şi imobile, armament, tehnică, muniţie, echipament, aparatură specifică şi mijloace de transport necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, pentru autoapărarea şi protecţia personalului ori a sediilor în care îşi desfăşoară activitatea.

                                                                                                    Adina Bucur Silav