Angajarea întregii promoții de absolvenți ai instituțiilor de învățământ ale Ministerului Afacerilor Interne, valorificarea resursei umane existente și profesionalizate la nivelul instituției, organizarea de concursuri pentru ocuparea a circa 2.500 de posturi prin reîncadrarea personalului disponibilizat sau care a ieșit din sistem în anii anteriori din motive neimputabile, precum și încadrarea din sursă externă se numără printre măsurile luate de ministrul Petre Tobă pentru reducerea deficitului de personal.
„În prezent, structurile MAI se confruntă cu un deficit ridicat de personal, care s-a accentuat odată cu intrarea în vigoare a Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat și a ajuns la peste 11.000 de posturi vacante. Numai de la începutul anului până în prezent au ieșit/ plecat din sistem peste 1.000 de angajați”, se arată într-un răspuns al Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea AGERPRES.
În ceea ce privește măsurile pentru reducerea deficitului, oficialii MAI arată că printre soluții se are în vedere mărirea până la capacitatea maximă a cifrei de școlarizare a instituțiilor de învățământ ale ministerului, adică până la 2.433 de locuri, cu aproximativ 1.000 mai mult față de promoția din acest an.
”Efectele majorării cifrei de școlarizare vor fi însă vizibile peste doi – trei ani”, au precizat oficialii MAI.
De asemenea, potrivit acestora, în luna iulie va fi încadrată la termen întreaga promoție 2016 de absolvenți ai instituțiilor de învățământ ale MAI – 1.455 de agenți, subofițeri, maiștri militari și ofițeri.
„O altă măsură prevede valorificarea resursei umane deja existentă și profesionalizată la nivelul instituției. În prezent, se derulează concursurile de trecere în corpul ofițerilor a 1.000 de agenți și subofițeri cu studii superioare, fiind înscriși până acum peste 8.700 de candidați. La nivelul MAI sunt peste 36.000 de agenți/ subofițeri cu studii superioare. De asemenea, pentru reducerea deficitului de personal se vor organiza concursuri pentru ocuparea a circa 2.500 de posturi prin reîncadrarea personalului care a fost disponibilizat sau care a ieșit din sistem în anii anteriori din motive neimputabile, precum și încadrarea din sursă externă. Totodată, se are în vedere angajarea prin concurs a 300 – 500 de specialiști, în domenii precum IT&C, financiar, psihologie, medicină. Toate aceste măsuri au fost previzionate cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate instituției, prin bugetul de stat pentru anul 2016”, se mai arată în răspunsul Ministerului Afacerilor Interne.
Cât privește condițiile pentru angajările din sursă externă, oficialii MAI au precizat că a fost adoptat un pachet legislativ care a cuprins atât norme interne, cât și acte de nivel superior ”prin care s-a urmărit crearea unui cadru de selecție transparent, obiectiv și corect”.
”Atât concursurile de trecere în corpul ofițerilor, cât și cele pentru încadrarea din sursă externă vor fi organizate în sistem centralizat, existând posibilitatea implicării și a instituțiilor de învățământ ale MAI. Comisiile vor fi constituite la nivel național și se vor stabili tematici și bibliografii unice pentru funcții similare. Subiectele vor fi elaborate în condiții de confidențialitate și vor fi transmise simultan prin rețele criptate, iar lucrările vor fi corectate pe loc în fața candidaților. Totodată, se va asigura monitorizarea și supravegherea video a concursurilor”, se arată în răspunsul MAI.
Referitor la încadrarea din sursă externă, pentru dobândirea statutului de polițist candidații vor fi supuși testelor eliminatorii (medicale, psihologice și fizice), precum și probelor de concurs de verificare a cunoașterii cadrului legal specific, în aceleași condiții de organizare a concursurilor de trecere în corpul ofițerilor. Cei admiși vor urma programe intensive de formare inițială – teoretice în instituțiile de învățământ ale MAI și practice la locul de muncă, alături de tutori profesionali, iar după o perioadă de 6 luni vor fi examinați în vederea definitivării în profesie.
Oficialii MAI precizează că din 25 februarie a intrat în vigoare ordonanța de urgență care modifică și completează legea privind Statutul Polițistului, care prevede, între altele, că funcțiile de execuție vacante pot fi ocupate, prin concurs sau examen după caz, de foști polițiști, inclusiv dintre cei disponibilizați, care au studii corespunzătoare cerințelor postului și îndeplinesc condițiile legale, potrivit categoriei din care au făcut parte.
”Prin acest act normativ se instituie, totodată, posibilitatea reîncadrării în funcție a foștilor polițiști care au încetat raporturile de serviciu la cerere, prin demisie, prin numirea într-o altă funcție publică ori după pierderea capacității de muncă, dar pe care între timp și-au recăpătat-o. Totodată, ordonanța prevede că raporturile de serviciu ale polițiștilor încadrați direct ori reîncadrați nu pot fi modificate prin delegare, detașare, mutare și transfer, timp de cel puțin trei ani de la numirea în prima funcție, cu excepția situației în care intervine reorganizarea unității”, au precizat oficialii MAI citați.