USR și Forța Dreptei au contestat la Curtea Constituţională noile legi ale Educației, proiect care a fost votat luni în Senat şi va merge la preşedintele ţării pentru promulgare. Cele două partide susțin că au identificat prevederi neconstituționale în ambele legi, cele mai grave fiind limitarea dreptului la învățătură al copiilor și încălcarea principiul egalității în drepturi.
”În ceea ce priveşte legea învăţământului preuniversitar, argumentele de neconstituţionalitate se referă la limitarea accesului la educaţie în funcţie de vârstă, posibilitatea de exmatriculare a elevilor şi discriminarea în ceea ce priveşte admiterea la liceu. USR a subliniat, de asemenea, posibile încălcări ale drepturilor la viaţa privată ale elevilor şi profesorilor, în lipsa garanţiilor legale privind folosirea înregistrărilor video în şcoli”, a transmis, miercuri, USR.
În ceea ce priveşte legea învăţământului superior, contestaţia se referă la reducerea tarifelor pentru transportul local doar pentru studenţii mai tineri de 30 de ani, încălcarea dreptului la învăţătură, precum şi la alte potenţiale încălcări ale Constituţiei (art. 136 privind înfiinţarea de societăţi comerciale şi art. 148 în cazul prevalenţei dreptului Uniunii Europene faţă de cel naţional).
În cazul ambelor legi, USR și Forța Dreptei au invocat încălcări privind principiul securității juridice, previzibilității și clarității normelor deoarece conțin inadvertențe legislative.
„USR a contestat la CCR noile legi ale Educației pentru că discriminează. Discriminează între elevii cu posibilități materiale și cei săraci care nu pot face meditații pentru admiterea paralelă la liceu. Discriminează între copiii care învață în școli cu masă caldă și cei care nu au acest noroc. Discriminează între copiii care merg la școli ce pot plăti pază privată și copiii care merg la școli nepăzite”, a declarat Ștefan Pălărie, senator USR.
La rândul lor, reprezentanţii Forţa Dreptei anunţă că demersul are în vedere atât motive care ţin de modalitatea în care au fost adoptate cele două proiecte de legi, prin nerespectarea rigorilor legislative care ţin de competenţele decizionale ale celor două camere ale Parlamentului şi de tehnica legislativă, cât şi considerente de fond referitoare la încălcarea drepturilor şi garanţiilor constituţionale în domeniul educaţiei, al egalităţii în drepturi şi al nediscriminării.
”Între aspectele sesizate sunt cele referitoare la admiterea la liceu, în cazul căreia a fost observată o vădită discriminare şi încălcare a principiului fundamental al egalităţii în drepturi în ceea ce îi priveşte pe elevi, dar şi riscul de a fi utilizate criterii subiective şi arbitrare în desfăşurarea procesului de admitere. Totodată, instituirea regulii unui singur schimb în desfăşurarea cursurilor nu reprezintă o reglementare efectivă câtă vreme excepţiile introduse relativizează şi deturnează conţinutul normativ atât în cazul învăţământului primar, cât şi în cazul învăţământului gimnazial, permiţând organizarea studiilor inclusiv în mai multe schimburi. În concret, acest lucru va conduce la o calitate diferită a actului de educaţie de la o unitate de învăţământ la alta, fapt care încalcă dreptul constituţional la învăţătură şi la tratament egal din partea instituţiilor publice”, a transmis Forţa Dreptei.
Legea învăţământului preuniversitar a fost adoptată, luni, de Senat, ca for decizional, cu 81 de voturi „pentru” şi 28 de voturi „împotrivă”, iar legea învăţământului superior cu 79 de voturi „pentru” şi 28 „impotrivă”.
Adina Silav