Principala firmă de internet din Rusia, Yandex, a transmis, marți, că a fost de acord să vândă agregatorul său de știri și pagina yandex.ru către rivalul VK, grupul tehnologic rus care deține în special rețeaua de socializare VKontakte, controlat de stat, o mișcare prin care probabil se va limita și mai mult accesul rușilor la mass-media independente, potrivit Reuters.
Tranzacția cu toate acțiunile, prin care Yandex va achiziționa 100% din serviciul de livrare de mâncare Delivery Club, marchează o schimbare semnificativă în peisajul internetului rusesc, Yandex trecând efectiv frâiele care conduc distribuția de conținut online către un actor favorabil Kremlinului.
Reprimarea de ani de zile de către Moscova a presei independente s-a intensificat brusc după invadarea Ucrainei, adoptând o lege care interzice ceea ce numește „informații false” despre forțele armate ale Rusiei și anulând capacitatea multor organizații de a relata liber.
„Consiliul de administrație și conducerea Yandex au ajuns la concluzia că interesele părților interesate ale companiei… sunt cel mai bine servite prin continuarea ieșirii strategice din afacerile sale media și trecerea la concentrarea pe alte tehnologii și servicii”, a precizat Yandex într-un comunicat.
Yandex, cotată la Nasdaq, denumită adesea „Google al Rusiei”, s-a conformat în ultimii ani cererilor Moscovei și amenințării cu amenzi în ceea ce privește articolele publicațiilor care pot apărea pe agregatorul său de știri, atrăgând critici cu privire la efectul său asupra libertății presei.
Yandex restricționează accesul la site-uri, dintre care multe sunt media independente, care au fost interzise de autoritatea de reglementare a comunicațiilor Roskomnadzor, iar în februarie a început să avertizeze utilizatorii ruși care caută informații despre evenimentele din Ucraina cu privire la informațiile nesigure de pe internet.
Adina Silav
SURSA FOTO: Wikipedia