-0.9 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 10:30
No menu items!

Jumătate din ținta de deficit pe 2013, atinsă după numai 4 luni. Cauza: plata anticipată a bugetarilor

spot_img

Jumătate din ținta de deficit pe 2013, atinsă după numai 4 luni. Cauza: plata anticipată a bugetarilor

În primele patru luni ale acestui an, bugetul general consolidat a înregistrat o lipsă de 7,5 miliarde de lei, respectiv de 1,2% din PIB, față de 0,85% din PIB în aceeași perioadă a anului trecut. Guvernul spune că este în ținta agreată cu FMI și Comisia Europeană, dar că plata anticipată a salariilor bugetarilor a crescut deficitul.

”Conform datelor operative, execuția bugetului general consolidat pe primele patru luni ale anului se menține în limite care nu periclitează ținta agreată cu partenerii internaționali și prevăzută în programarea bugetară, deficitul înregistrat fiind de 7,5 miliarde de lei (1,2% din PIB)”, arată Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

Cu toate acestea, Guvernul are o țintă de deficit bugetar (cash) de 2,1% din PIB în acest an, mai mică decât cea de anul trecut, de 2,5% din PIB. Pe criteriu ESA, Guvernul și-a fixat, în acord cu finanțatorii externi, o țintă de deficit bugetar de 2,4% din PIB pentru 2013, față de 2,9% din PIB în 2012. În acest sens, jumătate din deficitul bugetar pe acest an – criteriu ESA – a fost atinsă după numai patru luni.

În privința cheltuielilor care au contribuit cel mai mult la adâncirea deficitului acestea sunt cele curente, în special cheltuielile de personal și cele cu bunuri și servicii.

”În cursul lunii aprilie, ca urmare a plății anticipate a drepturilor salariale aferente lunii aprilie s-a înregistrat o creștere a deficitului, influența de 0,2% având caracter sezonier care se va recupera în luna mai. Astfel, în absența acestor plăți anticipate, deficitul bugetar pe primele patru luni ar fi fost de 1% din PIB, față de 0,85% din PIB în perioada similară a anului 2012”, mai arată MFP.

Chiar și așa, factura salarială a aparatului bugetar s-a ridicat la 16,6 miliarde de lei, de peste trei ori mai mare decât banii cheltuiți de Guvern, de la bugetul general consolidat, pe investiții publice. La polul opus, cheltuielile cu proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile și rambursabile, considerate cheltuieli de investiții alături de cele de capital, au scăzut cu peste 30%, respectiv cu 36,7%.

MFP mai punctează faptul că, în acest deficit, este reflectată și reîntregirea salariilor bugetarilor, indexarea pensiilor, returnarea contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate pentru pensionari, majorarea salariului minim, dar și reducerea arieratelor.

În privința veniturilor, cel mai mult au scăzut încasările din accize, cu 13%. Potrivit Finanțelor, asta s-a produs ca urmare a majorării accizei la motorină și a cursului de schimb luat în calcul la plata accizelor, dar și a implementării unor reforme administrative de îmbunătățire a colectării.

Încasările din impozitul pe venit și contribuțiile de asigurări sociale au crescut cu 11%, respectiv 6%, datorită creșterii veniturilor salariale. În plus, măsura plății TVA la încasare nu a afectat bugetul de stat, în condițiile în care veniturile din TVA au crescut, în primele patru luni cu 6% față de aceeași perioadă a anului trecut.

”Sumele primite de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate înregistrează în continuare un nivel relativ scăzut, reprezentând 0,3% din PIB, dar își mențin evoluția ascendentă”, mai arată MFP.

Cosmina Croitoru