4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 17:48
No menu items!

Judecarea disciplinară a procuroarei DNA Florentina Mirică a fost reluată, după eliberarea certificatului ORNISS pentru avocatul acesteia

spot_img

După aproape doi ani de la punerea pe rol, la Secția pentru procurori a CSM, a dosarului disciplinar deschis pe numele procuroarei DNA Florentina Mirică, judecata disciplinară a fost reluată. 

Dosarul a fost blocat din cauza lipsei certificatului de securitate ORNISS pe care trebuia să-l aibă avocatul Florentinei Mirică, Bogdan Ujeniuc. În lipsa acestui document, Secția pentru procurori în materie disciplinară a amânat de nenumărate ori, dezbaterea dosarului în care Florentina Mirică este acuzată de abateri disciplinare grave.

Pentru că dosarul Florentinei Mirică conține informații clasificate, avocatul acesteia, Bogdan Ujeniuc, avea nevoie de un certificat eliberat în baza avizului dat de Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat (ORNISS). A dura mai mult de un an eliberarea avizului de la această instituție pentru ca Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) să elibereze certificatul de securitate. 

Dacă până acum, Secția pentru procurori în materie disciplinară amâna cauza din lună în lună, de data aceasta, cu certificatul ORNISS la dosar, miercuri a fost acordată doar o săptămână pentru studierea dosarului. Este posibil ca, după această procedură, să fie ridicate excepții sau depuse cereri, ceea ce ar putea prelungi termenul de pronunțare a soluției abia în toamna acestui an, dat fiind faptul că, la 1 iulie, începe vacanța judecătorească. 

Florentina Mirică a fost acuzată că a pus la dispoziția apărătorilor inculpaților materiale clasificate, inserate in procese verbale neclasificate și că a administrat în dosar documente neclasificate care conțineau informații clasificate. Inculpații au făcut plângere, iar Inspecția Judiciară a efectuat cercetarea disciplinară a procuroarei Florentina Mirica și a propus Secției de procurori sacționarea pentru încălcarea articolului 99, litera j), din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, care se referă la „nerespectarea secretului deliberării sau a confidenţialităţii lucrărilor care au acest caracter, precum şi a altor informaţii de aceeaşi natură de care a luat cunoştinţă în exercitarea funcţiei, cu excepţia celor de interes public, în condiţiile legii”.

Protocol UNBR-ORNISS

În 2015, reprezentanții UNBR informau avocații cu privire la încheierea unui protocol important pentru practicarea profesiei. Este vorba despre protocolul încheiat între UNBR și Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat privind eliberarea către avocați, în vederea exercitării profesiei, a autorizațiilor de acces la informații clasificate.

Pe baza acestui acord, UNBR a fost mandatată să emită autorizații de acces la informații clasificate, nivelurile de clasificare „secret”, „strict secret” și „strict secret de importanță deosebită”, după parcurgerea verificărilor necesare și legale impuse de către prevederile legale.

Aceste autorizații sunt eliberate pe baza avizului Oficiului Registrului Național al Informațiilor Secrete (ORNISS), iar pentru cele încadrate la „secret de serviciu” nu este nevoie de avizul ORNISS. 

Potrivit cadrului legal în vigoare, la primirea solicitării, ORNISS are obligaţia de a transmite, în termen de 7 zile lucrătoare, autorității desemnate de securitate (ADS) competente cererea tip de începere a procedurii de verificare (HG nr. 585/2002, Anexa nr. 19), la care anexează plicul sigilat cu formularele-tip completate. După primirea formularelor, instituţia abilitată va efectua verificările în termenele prevăzute de lege.

În funcţie de nivelul de secretizare a informaţiilor pentru care se solicită avizul de securitate, termenele de prezentare a răspunsului de către instituţiile abilitate să efectueze verificările de securitate sunt:

  1. a) pentru acces la informaţii strict secrete de importanţă deosebită – 90 de zile lucrătoare;
    b) pentru acces la informaţii strict secrete – 60 de zile lucrătoare;
    c) pentru acces la informaţii secrete – 30 de zile lucrătoare.

Accesul la informaţii clasificate poate avea loc numai după realizarea unei verificări speciale, efectuate de instituţiile stabilite de lege, fiecare pe domeniul său de competenţă, cum ar fi SRI, SIE, MApN, MAI, MJ, SPP şi STS.

Diana Tache