Controlul principalului port de la Marea Neagră este subiectul unor interese politice și economice diverse
Ministrul Transporturilor Ioan Rus a declarat că statul ar trebui să păstreze pachetul majoritar de control la compania care administrează Portul Constanţa, de importanţă strategică pentru România, potrivit Mediafax.
”Eu cred că acolo putem privatiza până la 50% plus o acţiune, 50% plus o acţiune minim trebuie să rămână în proprietatea statului. Diferenţa – că se cedează comunităţii locale, că se vinde pe bursă şi vor fi unii care vor cumpăra şi se va modifica, să spunem, puţin, structura acţionariatului, am aduce şi alţi acţionari care să aibă viziune, din cei care au experienţă legată de această activitate – nu este o decizie care îmi va aparţine. V-am spus ce gândesc eu, este o decizie care va aparţine Guvernului României şi nu a ministrului Transporturilor. Astăzi, când noi vorbim, eu aşa gândesc. Nu exclud posibilitatea să dăm comunităţii locale, nu exlud varianta în care să dau acţiuni pe bursă”
Ioan Rus
În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60%, iar Fondul Proprietatea şi Primăria Constanţa deţin fiecare 20% din capital.
Guvernul Ponta și-a exprimat intenția ca Ministerul Transporturilor să cedeze 13% din acţiuni Consiliului Local şi să listeze pe bursă un pachet de 14% din titluri. În ultimii ani, primarul Radu Mazăre a făcut presiuni publice în sensul obținerii pachetului majoritar de acțiuni. Posibilitatea creşterii participaţiei Primăriei Constanţa a stârnit însă proteste din partea operatorilor portuari şi a sindicatelor din port.
Referitor la privatizarea altor companii din subordinea Transporturilor, ministrul apreciază că transferul de proprietate trebuie realizat atunci când companiile sunt solide din punct de vedere economic, pentru maximizarea preţului de vânzare.
S.Z.