3.9 C
București
miercuri, 6 noiembrie 2024 - 1:15
No menu items!

INTERVIU EXCLUSIV Narcis Neaga, noul director al Companiei de Drumuri: Suntem o țară de regi

spot_img

De ce este România o țară plină de „regi” și care sunt cei mai „vânați” angajați ai Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) de către procurori? Noul director al CNADNR, Narcis Neaga, răspunde acestor întrebări într-un interviu exclusiv acordat Sursa Zilei. Cât despre celebra autostradă Comarnic-Braşov, scoasă la licitaţie pentru a treia oară, aceasta nu va mai trece prin mijlocul oraşului Buşteni, iar constructorul va fi cunoscut în perioada 27-29 octombrie. Pe autostrada Sibiu-Pitești nu vom circula prea curând, pentru că este inclusă în exercițiul bugetar POS -T 2014-2020, dar eeste greu de crezut că se va construi. Motivul: este foarte scumpă și ar consuma toți banii europeni.

Despre autostrăzi

Reporter: Când vom putea circula, pe autostradă, de la Sibiu la Nădlac?

Narcis Neaga: De la Sibiu la Nădlac, dacă lucrurile merg bine, în anul 2016 circulăm pe autostradă. Anumite aspecte nu țin de noi. De exemplu, între Nădlac şi Arad încă sunt în derulare procedurile legale pentru relicitarea lotului 2 după anularea contractului cu Romstrade, iar pentru loturile 2 și 3 din autostrada Lugoj-Deva avem contestații. Pentru lotul 4 există o convenție cu UMB care s-a apucat de lucru. Problema este că soluția instanţei, care se va da în cazurile loturilor 2 și 3, este aplicabilă și pentru lotul 4. Pe autostrada Orăștie-Sibiu constructorii s-au mobilizat și, începând cu sfârșitul lunii octombrie, se vor finaliza anumite tronsoane. Pe lotul 3, din autostrada Orăștie-Sibiu, la italienii de la Impregilio, din cauza dificultăților de teren, a căzut un deal. Ar mai fi o problemă pentru centura Sebeș, care ţine de Transelectrica care le-a interzis constructorilor – adică celor de la Straco – să lucreze ziua. Este vorba despre un pasaj peste o trecere de cale ferată. Dacă ar fi existat bunăvoință din partea Transelectrica, probabil că lucrările s-ar fi terminat cu 2-3 săptămâni mai repede. Straco s-a mobilizat bine. Aparent, pare puțin 2-3 săptămâni, însă pentru locuitorii din Sebeș și pentru transportatori este imens.

Când estimați că se va finaliza licitația pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov?

Există trei ofertanți, Vinci-Strabag-Aktor, Impregilo-Salini şi UMB-Tehnostrade. Evaluarea va dura maximum până la sfârşitul lunii, când vom ști cine este câștigătorul. Deschiderea traficului este preconizată pentru anul 2016, iar noutatea este că nu acceptăm revizuirea prețului în sus, pentru că ne trezim cu surprize. Am pus la dispoziție studiul de fezabilitate, numai că s-a schimbat traseul în zona orașelor Sinaia, Bușteni și Predeal. Studiul de fezabilitate presupunea ca autostrada să treacă prin mijlocul orașului Bușteni, un oraş turistic recent renovat.  Aşa că am decis să facem tunel de 10 kilometri, pe porţiuni –  va fi o parte de tunel la Sinaia, alta la Bușteni și alta la Predeal, iar acest nou traseu scade timpul de parcurgere a autostrăzii cu 12-15 minute.

Când va fi desemnat un constructor pentru autostrada Sibiu-Pitești?

Trebuie să găsim alte soluții pentru a face legătura Coridorului IV rutier cu Bucureștiul. Am identificat varianta autostrăzii Sibiu-Brașov și atunci Coridorul IV va avea traseul prin Brașov. Apoi, autostrada Sibiu-Pitești este prevăzută a se realiza până în anul 2020 pe fonduri europene, însă este foarte scumpă, aproximativ 3,5 miliarde euro. Dacă am include această autostradă în POS-T 2014-2020, ne-ar consuma toți banii alocați în exercițiul financiar. Am luat în calcul și autostrada Sebeș-Turda, din bani europeni, aflată în licitație și cu termen de depunere a ofertelor 1 octombrie. În acelaşi timp, ne gândim și la viitoarea autostradă Brașov-Bacău, finanțată tot din bani europeni.

Cât costă finalizarea celor 6,5 kilometri din autostrada București-Ploiești?

Aproximativ 200 de milioane de lei, care trebuie alocați în doi ani. Iar exproprierile costă aproximativ 47 de milioane de lei. Ieftin, având în vedere că suntem în jurul Bucureștiului. În 2008, exproprierile de la zero la 19 kilometri costau aproximativ 117 milioane de lei. Iar în luna noiembrie semnăm şi contractul pentru reabilitarea Centurii de Nord a Capitalei. Lucrările vor dura aproximativ doi ani.

Ați finalizat litigiul cu firma franceză Colas pentru rezilierea contractului de autostradă Cernavodă-Medgidia?

Suntem la Curtea de Artbitraj, firma franceză cere aproximativ 50 de milioane de euro, noi sperăm să nu le dăm chiar atât. E limpede că le vom da ceva, nu ne putem pronunța pentru că litigiul este în desfășurare.

Despre contractele pentru deszăpezire

Cât ne costă anul acesta deszăpezirea?

Bugetul pentru deszăpezire este de aproximativ 5,5 mil de lei pentru achiziții de sare și nisip. Dar banii se alocă în funcție de condițiile meteo. Bugetul este suplimentat întotdeauna. Acest buget, cu siguranță, nu este suficient. În privinţa contractelor, sunt acoperite șase secții de drum național. Aceste contracte există din anii anteriori. Săptămâna viitoare se deschid plicurile cu ofertele participanților, aşadar în cel mult o lună vom avea câștigătorii licitațiilor. La jumătatea lunii octombrie, dacă nu există contestații, semnăm contracte valabile doi ani.

Despre „regi” și dosare penale

„Regii asfaltului” vânează contractele de deszăpezire?

Trebuie să definim noțiunea de „rege al asfaltului”. Sunt foarte mulți regi în țara asta. După cum ați văzut în ultima lună, unii se și contestă, dar dumneavoastră i-ați făcut regi. Sunteți adepții monarhiei probabil, monarhia în asfalt sau prin alte părți. Oamenii pe care îi numiți regi ai asfaltului au tot dreptul să participe la licitațiile de deszăpezire, au tot dreptul să-și încerce șansa. Este o activitate de întreținere de iarnă, că le (contractele  – n.r.) vânează sau nu, nu știu. Vă promit că în momentul depunerii ofertelor vă invit în sală. Nu am niciun motiv să mă îndoiesc de cei care fac parte din comisiile de licitație și de negociere în privinţa contractelor viitoare. Şi, până atunci, regii nu fac coadă la uşa directorului general aşa cum s-a scris. E normal să vină în secretariat pentru întâlnirile pe care le avem în cadrul dialogului competitiv.

Există angajați în cadrul CNADNR cercetați sau verificaţi de Poliție, DLAF, DNA sau de alte unităţi de Parchet?

Știu că au fost invitate, la una dintre instituțiile enumerate, anumite persoane. Tot timpul sunt organe de control aici, Curtea de Conturi sau Corpul de Control al ministrului transporturilor. Nu ascund faptul că uneori vin invitații din partea DNA-ului. Cei de la achiziții publice sunt cei mai vânați aici.

Alexandru Maghiar

FOTO Liviu Untaru