Inspecția Judiciară a publicat marți, pe pagina de Facebook, planul de control pe anul 2017 la parchete, printre care și la Direcția Națională Anticorupție (DNA) și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Publicarea planului de control vine după ce inspectorul șef al Inspecției Judiciare a semnat, luni, ordinele pentru efectuarea controalelor privind eficiența managerială la Parchetul General și DNA – Structura centrală.
Astfel, vor fi efectuate controale privind eficiența managerială și modul de îndeplinire a atribuțiilor de către conducerea Parchetelor, ce decurg din legi și regulamente, precum și respectarea normelor procedurale și regulamentare de procurori și personalul auxiliar de specialitate de la Parchetul de pe lângă o curte de apel și Parchetele arondate, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Direcția Națională Anticorupție – Structura centrală.
De asemenea, vor fi efectuate controale tematice privind verificarea măsurilor luate de către procurori și conducerile Parchetelor în vederea soluționării dosarelor mai vechi de 5 ani, precum și verificarea măsurilor luate de procurori pentru soluționarea dosarelor mai vechi de 2 ani, inclusiv recuperarea prejudiciilor și aplicarea confiscării extinse, care au ca obiect următoarele infracțiuni: evaziune fiscală, spălare de bani, contrabandă, corupție, infracțiuni silvice și contra mediului, conflict de interese.
În plus, se vor face verificări în legătură cu practica Parchetelor privind renunțarea la urmărirea penală și modul de soluționare a dosarelor mai vechi de 2 ani având ca obiect infracțiuni contra persoanei ca urmare a culpei medicale.
Alte aspecte avute în vedere la controalele de fond ale Inspecției Judiciare: verificarea organizării și coordonării eficiente a activității, a comportamentului și comunicării, a asumării responsabilităților și a aptitudinilor manageriale – repartizarea procurorilor pe sectoare de activitate, repartizarea personalului auxiliar de specialitate și a celorlalte categorii de personal, repartizarea echilibrată a lucrărilor, dotarea tehnico – materială și informatică, condițiile în care procurorii, personalul auxiliar de specialitate și personalul contractual își desfășoară activitatea.
Totodată, sunt verificate comportamentul și comunicarea cu procurorii, lucrătorii de poliție judiciară, specialiștii, personalul auxiliar, personalul contractual, judecătorii, justițiabilii, ceilalți participanți la procesul penal și alte instituții; relația cu mass-media, asigurarea accesului la informațiile de interes public din cadrul Parchetului și transparența actului de conducere; respectarea principiului repartizării pe criterii obiective a cauzelor.
Verificarea aptitudinilor manageriale urmărește: activitatea de planificare pe termen scurt, mediu și lung; atribuții de ordin organizatoric (organizarea activității de urmărire, organizarea activității judiciare, organizarea activității de primire în audiență a cetățenilor), atribuții de coordonare.
R.D.