Companiile din industria de mașini și echipamente din România au generat, la sfârșitul anului 2011, o cifră de afaceri de 66 de miliarde de lei și peste 255.000 de locuri de muncă, arată un studiu Coface România. Acestea reprezintă peste 6,5% din cifra de afaceri și efectivul de salariați din întreaga economie.
”După 2 ani consecutivi în care s-au înregistrat pierderi nete ce atinseseră 550 de milioane de lei la sfârșitul lui 2009, companiile din acest sector au reușit în 2010 un adevărat reviriment”, arată Coface România.
Astfel, aceste companii au obținut un rezultat net pozitiv de 881 de milioane de lei, pentru ca anul 2011 să marcheze consolidarea acestei evoluții, printr-o creștere spectaculoasă a profitului net (+61,5%), până la nivelul de 1,42 miliarde de lei.
”Situația pozitivă a sectorului, indicată de creșterea cifrei de afaceri (+20%) și a numărului de salariați (+7%) în 2011 față de anul anterior, este confirmată și de evoluția profitabilității companiilor, care reprezintă un adevărat punct forte al acestei industrii și unul dintre elementele care au contribuit decisiv la îmbunătățirea poziției financiare în perioada menționată”, punctează Coface România.
Creșterea cu 11 miliarde de lei a cifrei de afaceri din 2011 față de 2010 a fost posibilă și datorită firmelor mici și mijlocii (+1,36 miliarde de lei creștere cumulată).
Din perspectiva evoluției creanțelor în funcție de modificarea cifrei de afaceri, rezultă că 55% din companiile din industria de mașini și echipamente prezintă un risc de insolvență scăzut sau mediu, 31% înregistrează risc în creștere și doar 14% se confruntă cu risc mare.
O distribuție asemănătoare a nivelului de risc s-a consemnat și în cazul firmelor analizate individual de Coface în 2012.
”Evoluția pozitivă constantă a celor mai importante 100 de firme din acest sector industrial, pe parcursul anului 2012 (creștere cumulată de peste 6% a cifrei de afaceri la finalul lui 2012), creează premisele menținerii și în viitor a tendinței de dezvoltare a întregului sector”, mai arată studiul Coface.
Cu toate acestea, disciplina de plată a companiilor din industria de mașini & echipamente ar putea afecta parțial tendințele evolutive ale sectorului. Astfel, 14% din companiile din sector înregistrau la 31 Martie 2013 datorii restante la bugetele de stat.
Valoarea medie a datoriei restante per companie din sector (în creștere cu peste 50% față de sfârșitul anului 2012) este influențată semnificativ de primele 5 companii ca mărime a datoriilor restante (Top 5 datornici), care generează nu mai puțin de 51% din totalul datoriilor.
”Corelând această evoluție a datoriei medii cu reducerea de 35% a numărului de firme care au datorii restante la 31.03.2013 față de 31.12.2012, putem desprinde principala tendință manifestată în cadrul acestui sector: în timp ce majoritatea contribuabililor din sector (86%) își achită la timp datoriile, se amplifică problemele legate de achitarea obligațiilor la bugetele de stat de către contribuabilii mari recunoscuți ca datornici, care continuă să acumuleze datorii și să deterioreze situația de ansamblu a sectorului”, se precizează în studiu.
Evoluția recentă (anul 2012 și primul semestru din 2013) arată o nouă tendință de deteriorare a comportamentului de plăți în sector, cel mai îngrijorător aspect fiind că pe parcursul primului semestru din 2013 s-au înregistrat 411 incidente de plată.
”O evoluție similară și în cea de-a doua jumătate a anului ar duce la apariția unui nou moment dificil și chiar la depășirea numărului anual de incidente înregistrat în 2009, în contextul crizei economico-financiare”, transmite Coface România.
Partea bună este că industria de mașini și echipamente nu se plasează în rândul sectoarelor „fruntașe” din punctul de vedere al insolvențelor, ocupând poziția 15 într-un top de 23 de sectoare de activitate.
Cosmina Croitoru