Mai mult de jumătate din noile fabrici auto anunțate că vor fi construite până în 2020, la nivel global, vor fi în Asia, arată un raport al PwC
Piața UE se confruntă cu un exces de capacitate de producție, iar asta împinge companiile spre regiunea asiatică, aflată în plină expansiune. Mai exact, 67 dintre cele 102 noi fabrici auto care vor fi construite în perioada 2013-2020, la nivel global, vor fi în Asia, arată un raport al PwC.
După o uşoară creştere în 2011 şi una mai robustă de 7,1% în 2012 (până la 15,5 milioane de unităţi), vânzările de maşini noi în China au crescut puternic în 2013, cu o rată anuală de peste 15%.
Cei de la PwC anticipează o creştere de 53% din 2013 până în 2020 a vânzărilor de maşini noi, ajungând la 29,6 milioane de vehicule uşoare – ceea ce echivalează cu 10,3 milioane de unități suplimentare. O creştere de o asemenea magnitudine este posibilă doar în China, ţara cu cea mai numeroasă populaţie, mulţi dintre chinezi urmând a cumpăra un autoturism pentru prima oară.
Producătorii auto chinezi vor fi primii beneficiari ai acestei creşteri, însă în aceeași măsură vor profita şi producătorii japonezi, coreeni, dar şi cei europeni şi americani.
Analiza mai arată că 13 fabrici auto din Europa, care au capacitate minimă de 100.000 de automobile pe an, funcţionează la sub 50% din capacitate – mult sub pragul de profitabilitate de 75-80%. Aceasta se traduce într-o capacitate de producţie excedentară de aproximativ 2 milioane de unităţi, afectând în mod negativ structura costurilor de producţie.
”Chiar dacă cererea auto ar înregistra o revenire puternică la nivel european, nu e nicio îndoială că Europa – şi în special Europa de Vest – este o piaţă saturată, iar capacitatea de producţie ar trebui ajustată”, se arată în analiza PwC.
Unii producători auto au închis deja fabrici – ceea ce a generat reacţii negative din partea angajaţilor şi a sindicatelor. Altă strategie de ajustare a fost, în mod paradoxal, mutarea unor linii de producţie înapoi în Europa. Este vorba de clasica strategie „construieşte acolo unde vinzi”. PwC Autofacts se aşteaptă ca până la sfârşitul acestui deceniu, capacitatea de producţie a fabricilor rămase în Europa să ajungă din nou la nivelul mediu de 80%.
Din 2007 până în 2012, înmatriculările de maşini noi au scăzut în toată Europa – dar au fost diferenţe mari de amplitudine a scăderii. Piaţa germană a scăzut cu aproximativ 2%. În acelaşi timp, piaţa din Grecia a scăzut cu 80%, iar cea din Portugalia cu 53%.
În acelaşi timp piaţa spaniolă a scăzut cu 57%, iar cea italiană cu 44%. Chiar dacă scăderea pieţei franceze de 8% pare modestă prin comparaţie, declinul total din aceste trei pieţe (Franţa, Italia şi Spania) a fost de 2,1 milioane de unităţi, faţă de scăderea de doar 60.000 de unităţi din Germania.
C.C.