Campania pentru alegerile locale din 5 iunie, care se vor desfăşura într-un singur tur, a început vineri, fiind pentru prima dată când româniitrebuie să respcte noile norme ale reglementărilor privind campaniile electorale.
De asemenea, este prima campanie electorală finanţată de stat.
Legea referitoare la campania electorală interzice competitorilor politici să se folosească de bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule. Sunt permise doar afişe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm/350 mm şi care vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj. Mai sunt permise materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media, materiale de propagandă electorală online, broşuri, pliante şi alte materiale tipărite.
Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei.
Potrivit reglementărilor în vigoare, în campania electorală candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, precum şi cetăţenii au dreptul să-şi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, presei şi a celorlalte mijloace de informare în masă. Sunt interzise mesajele sau sloganurile cu caracter discriminatoriu sau cele de incitare la ură şi intoleranţă.
Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi. În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă achiziţionarea, oferirea, distribuirea sau darea, în mod direct sau indirect, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a şepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoşelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleţilor, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a ţigărilor şi a altor produse asemănătoare.
Pentru campania electorală, partidele politice, alianţele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi trebuie să aibă mandatari ai candidaţilor sau reprezentanţilor acestora, care trebuie să fie experţi contabili sau contabili autorizaţi ori trebuie încheiate contracte pentru asistenţă de specialitate. Mandatarii financiari trebuie să se înscrie până vineri la Autoritatea Electorală Permanentă, şi răspund în solidar cu partidul sau candidatul în legătură cu legalitatea operaţiunilor financiare din timpul campaniei, organizează evidenţa operaţiunilor financiare, efectuează plăţi din contul bancar pentru campanie.
Suma maximă care poate fi depusă în contul bancar central pentru campanie este de 2.205.000 lei. Subvenţii de la bugetul de stat nu pot fi transferate în contul de campanie. Donaţiile pot fi primite doar de la persoane fizice şi nu pot depăşi 210.000 lei, iar cele mai mari de 10.500 de lei pot fi primite doar prin transfer bancar.
Autorităţile, instituţiile, regiile autonome, companiile naţionale, sindicatele, cultele religioase sau asociaţii ori fundaţii de altă naţionalitate nu pot finaţa campania electorală. De asemenea, persoanele fizice sau juridice care nu au cetăţenia română nu pot finanţa campania şi nu se pot primi donaţii decât în bani.
Şi CNA a publicat condiţiile de difuzare ale candidaţilor, pentru televiziuni şi publicaţii.
Sofia Marinescu