-1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 3:29
No menu items!

Începe inventarierea arhivei SIPA. Anunțul făcut de ministrul justiției pe Facebook

spot_img

Comisia de inventariere a arhivei SIPA își începe miercuri activitatea. Anunțul a fost făcut, marți seara, de ministrul justiției, Tudorel Toader, pe contul său de Facebook.

”Pentru mâine ( miercuri – n.r.), la orele 10.00, am convocat Comisia de inventariere a arhivei SIPA. Membrii comisiei vor alege președintele acesteia. La orele 10.30, comisia va începe activitatea de inventariere a arhivei”, a scris Toader pe Facebook.

Pe 9 iunie, a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea Guvernului privind unele măsuri referitoare la arhiva SIPA.

Potrivit actului normativ, comisia va avea ca principale atribuții inventarierea arhivei fostei Direcții Generale de Protecție și Anticorupție (DGPA), aceasta urmând, totodată, să propună clasificarea, declasificarea, trecerea la un alt nivel de clasificare sau de secretizare a documentelor inventariate, respectiv distrugerea acestora, conform dispozițiilor legale.

De asemenea, comisia va preda, după declasificare, către Administrația Națională a Penitenciarelor, dosarele de personal ale foștilor angajați ai DGPA identificate în arhivă și către Arhivele Naționale, documentele cu valoarea istorică identificate în arhivă.

Comisia va fi alcătuită din cinci membri numiți prin ordin al ministrului justiției, doi dintre aceștia fiind din cadrul Ministerului Justiției, unul de la ANP și alți doi vor fi propuși de Secretariatul General al Guvernului. Fiecare dintre aceste instituții va propune și câte un supleant.

Comisia va putea furniza informații din documentele cuprinse în arhivă dacă există proceduri judiciare în derulare, la cererea motivată a organelor judiciare, se mai arată în hotărâre.

Totodată, după împlinirea unui termen de cinci luni de la începerea activității comisiei, persoanele care doresc să consulte documentele referitoare la viața lor privată vor avea acces la ele în baza unei cereri scrise.

„Înscrisurile care constituie secrete de serviciu pot fi desecretizate, în condițiile legii, și pot fi consultate în condițiile prezentei reglementări de către persoanele la care se referă. Informațiile astfel desecretizate pot fi comunicate, în condițiile legii, oricărei entități fizice sau juridice, la cererea acestora. Respectivele înscrisuri vor fi distruse la momentul încetării activității comisiei, cu excepția cazului prevăzut la art. 6, alin 2”, mai prevede actul normativ.

Activitățile prevăzute de această hotărâre vor fi încheiate în cel mult trei ani de la intrarea ei în vigoare.

R.D.