Există multe enigme în legătură cu explozia uriașă și mortală din urmă cu o săptămână, din capitala libaneză, însă dreptul de proprietate asupra materialului extrem de inflamabil care a fost la originea deflagrației ar trebui să fie una dintre cele mai ușor de rezolvat, transmite Reuters.
UPDATE – Costul pagubelor cauzate de explozia devastatoare produsă săptămâna trecută în portul din Beirut depăşeşte 15 miliarde de dolari, a anunţat miercuri preşedintele libanez, Michel Aoun, relatează AFP.
Identificarea clară a dreptului de proprietate, în special a unei încărcături la fel de periculoase precum cea transportată de nava Rhosus, sub pavilion moldovenesc, când a navigat în Beirut în urmă cu șapte ani, este fundamentală pentru transportul maritim, cheia asigurării acesteia și soluționării litigiilor care apar adesea.
Însă interviurile și investigațiile Reuters pentru documente din 10 țări în căutarea proprietății inițiale a acestui lot de 2.750 de tone de nitrat de amoniu au arătat în schimb o poveste complexă despre documente dispărue, secrete și o rețea de companii mici și obscure care se întind pe tot globul.
„Mărfurile erau transportate dintr-o țară în alta și au ajuns într-o țară terță, fără ca nimeni să dețină marfa. De ce au ajuns aici?” a declarat Ghassan Hasbani, fost viceprim-ministru libanez și figură de opoziție.
Cei legați de expediere și intervievați de Reuters au negat că ar avea vreo informație despre proprietarul inițial al mărfii sau au refuzat să răspundă la întrebare. Printre cei care au spus că nu știu se numără: căpitanul navei, producătorul de îngrășăminte din Georgia care a produs marfa și firma africană care a comandat-o, fără însă să fi plătit vreodată pentru ea.
Versiunea oficială a călătoriei finale a lui Rhosus prezintă călătoria sa ca pe o serie de evenimente nefericite.
Înregistrările de transport arată că nava a încărcat nitrat de amoniu în Georgia în septembrie 2013 și a fost menită să-l livreze unui producător de explozibili din Mozambic. Însă, înainte de a părăsi Mediterana, căpitanul și cei doi membri ai echipajului spun că au fost instruiți de omul de afaceri rus, pe care îl considerau proprietarul de fapt al navei, Igor Grechushkin, să facă o oprire neprogramată în Beirut și să preia marfă suplimentară.
Rhosus a ajuns la Beirut în noiembrie, dar nu a plecat niciodată, fiind prins într-o dispută legală privind taxele de port neplătite și defectele navei. Creditorii l-au acuzat pe proprietarul legal al navei, listat ca o firmă cu sediul în Panama, că a abandonat nava, iar marfa a fost descărcată ulterior și introdusă într-un depozit de pe docuri, potrivit registrelor oficiale.
Firma de avocatura Beirut care a acționat pentru creditori, Baroudi & Asociații, nu a răspuns la cererile de identificare a proprietarului legal inițial al mărfii. Reuters nu a putut să ia legătura cu Grechushkin.
Nava goală în cele din urmă s-a scufundat unde a fost acostată în 2018, conform obiceiurilor libaneze.
Ultimele mișcări ale navei Rhosus sunt supuse unui nou control după ce azotatul de amoniu a luat foc în interiorul depozitului și a explodat săptămâna trecută, ucigând cel puțin 158 de persoane, rănind mii și lăsând 250.000 de persoane fără adăpost.