-0.9 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 9:39
No menu items!

În așteptarea unor răspunsuri, autoritățile se încurcă în explicații

spot_img

Reprezentanții ROMATSA și secretarul de stat Raed Arafat au dat declarații contradictorii legate de momentul exact al prăbușirii elicopterului SMURD

elicopter_smurd_prabusire

În așteptarea unor răspunsuri în cazul catastrofei aviatice din Constanța, autoritățile se bâlbâie atât în privința momentului exact în care elicopterul SMURD s-a prăbușit, luni după-amiază, în Lacul Siutghiol, cât și în privința modului în care s-a derulat operațiunea de salvare.

Astfel, pe o de parte, reprezentanții ROMATSA au precizat, marți dimineață, într-un comunicat de presă, că elicopterul SMURD s-a prăbușit la ora 16.16, la nouă minute după ce anunțase decolarea la turnul de control de pe Aeroportul Mihai Kogălniceanu.

Potrivit reprezentanţilor Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), elicopterul prăbuşit luni după-amiază în Lacul Siutghiol, de tip EC 135 SMURD -348, a depus planul de zbor la ROMATSA duminică la ora 20.59 LT, pentru ziua de luni, planul de zbor fiind prelucrat de ROMATSA. Conform sursei citate, luni, la ora 16.07, elicopterul SMURD, care avea la bord doi piloţi şi doi paramedici, a decolat de la Constanţa spre Tuzla, urmând procedurile de management al traficului aerian. La Constanţa, elicopterul se afla pentru a alimenta.

La ora 16.16, elicopterul s-a prăbuşit în lacul Siutghiol, în Mamaia, la aproximativ 500 de metri de mal, se mai arată în comunicatul ROMATSA.

La ora 16.17, conform Hotărârii de Guvern 741/2008 a fost declanşată procedura de căutare şi salvare, în urma apelului telefonic la 112 făcut de localnici. Bilanţul anunţat era de un supravieţuitor şi trei persoane dispărute, epava scufundată.

ROMATSA
comunicat de presă

Oficialii ROMATSA precizează că ultima convorbire cu pilotul elicopterului SMURD a avut loc la decolare, când s-a luat legătura cu turnul de control de la Aeroportul Kogălniceanu, iar potrivit procedurilor în cazul zborurilor sub 3.000 de metri, următorul apel de raportare urma să fie făcut la ora 16.20 din localitatea Agigea.

ROMATSA mai precizează că la momentul decolării condiţiile meteo erau bune, vizibilitatea de peste 6 kilometri, iar elicopterul SMURD efectua un zbor cu vizibilitatea solului, ceea ce înseamnă că zbura sub 3.000 de metri altitudine.

Reprezentanţii ROMATSA mai spun că, potrivit atribuţiilor care îi revin, instituţia a asigurat asistenţă specializată de la momentul depunerii planului de zbor pentru elicopterul EC 135 SMURD -348 şi până la decolare.

Oficiali din Transporturi contrazic varianta ROMATSA

Surse din cadrul Ministerului Transporturilor contrazic însă varianta oficială transmisă de ROMATSA. Acestea au precizat pentru Sursa Zilei că elicopterul SMURD a anunțat decolarea la turnul de control pe de Aeroportul Mihail Kogălniceanu la ora 16.06, iar la ora 16.20 urma să fie preluat de turnul de control de la Agigea. Primul apel la numărul de urgență 112, care anunța prăbușirea aparatului de zbor, a fost făcut – potrivit acelorași surse – la ora 16.11.

Agenţia de Salvare pe Mare: Dacă eram anunţaţi, ajungeam în maxim 10 minute

Reprezentanţii Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omenesti pe Mare (ARSVOM) spun că, dacă ar fi fost anunţaţi despre prăbuşirea elicopterului SMURD, ar fi putut ajunge la locul tragediei în cel mult zece minute, pentru că aveau o şalupă pe Lacul Siutghiol, în apropierea locului tragediei.

Iulian Creţu, director în cadrul ARSVOM, a declarat, marţi, că a aflat despre accidentul aviatic de la televizor şi că imediat la locul tragediei a fost trimisă şalupa instituţiei, care se afla pe lac.

Nu ne-a chemat nimeni acolo. Nu am fost alarmaţi. În momentul în care m-am autosesizat, am trimis în zonă echipajul cu şalupa Jupiter de pe lacul Siutghiol şi cu trei scafandri. (…) Am văzut întâi pe televiziuni şi m-am autosesizat. Am anunţat directorii, şalupa şi scafandrii, pe care i-am trimis acolo. Am intervenit benevol. Nu am mai aşteptat să fim solicitaţi. Sunt situaţii de forţă majoră în care noi nu aşteptăm să fim solicitaţi, trimitem oameni. De la ora 16.50 şi până dimineaţă la 04.30, când s-a recuperat ultimul trup, şalupa a stat în zonă.

Iulian Crețu
director ARSVOM

Crețu a precizat că ARSVOM nu a fost anunţată prin 112 despre producerea accidentului, alerta fiind dată numai la intervenţiile pe mare, dar, dacă s-ar fi întâmplat acest, lucru şalupa putea ajunge în cel mult zece minute la locul prăbuşirii elicopterului SMURD.

Suntem arondaţi la serviciul de urgenţă 112, dar pe parte maritimă, prin Centrul Maritim de Coordonare. Dacă 112 ne-ar fi anunţat pe noi, în 5, maxim 10 minute, eram în zonă. Dar noi nu am fost anunţaţi. Nimeni nu şi-a imaginat că noi, fiind agenţie de salvare pe mare, avem o şalupă şi pe lac. (…) De unde se afla şalupa, puteam ajunge în maximum 10 minute în zonă„, a mai spus Iulian Creţu, precizînd că imediat după ce a aflat despre accident a sunat la Căpitănia Mamaia, dar nu i-a răspuns nimeni.

Declarațiile lui Raed Arafat

De altfel, ora 16.11  – privind momentul prăbușirii elicopterului – a fost avansată și de secretarul de stat Raed Arafat ca moment al primului apel la 112. Pe de altă parte, Arafat a declarat, marți, într-o conferință de presă la Spitalul Judeţean din Constanţa, că la Ministerul Afacerilor Interne se pregăteşte o analiză a modului în care s-a intervenit în cazul elicoperului SMURD care s-a prăbuşit în Lacul Siutghiol, dar informaţiile de până acum arată că s-a intervenit în timp util.

La Bucureşti, la centrul de comandă al MAI se pregăteşte tot firul situaţiei, cu ore, cu minute, cu tot, care va fi pus la dispoziţia domnului prim-ministru în cursul acestei zile şi care va fi dat publicităţii pentru a se înţelege ce s-a întâmplat.

Raed Arafat
secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne

Raed Arafat a mai spus că, din informaţiile pe care le are, primul echipaj de intervenţie a ajuns la faţa locului la ora 16.25, după apelul la 112 înregistrat la ora 16.11.

Din timpii pe care îi am şi care au fost daţi, da, nu există mai repede decât atât să intervii în condiţiile organizării existente, care a permis ca sub 16 minute să ai toate echipajele de intervenţie la faţa locului. Avem apelul la 16.11 şi la 16.30 deja era toată lumea acolo şi şefa SMURD a spus că atunci când a sosit la faţa locului, adică la 16.35-16.40, pe apă erau deja două ambarcaţiuni ale pompierilor.

Raed Arafat
secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne

Întrebat, de asemenea, cum s-ar fi putut interveni pentru ca cele patru persoane să fie salvate, Raed Arafat a răspuns: „Sunteţi convinşi că aceste patru persoane puteau fi salvate imediat, în viaţă? Eu nu ştiu acest lucru”.

Arafat a recunoscut că prima victimă scoasă din apă, medicul Laura Vizireanu, a fost adusă la mal cu o barcă pescărească, el spunând că împreună cu victima se afla în barcă şi un paramedic pompier.

S-a intervenit şi cu nave de pompieri şi cu nave de pescari din zonă. Cum este şi normal, oamenii au intervenit când au văzut ce s-a întâmplat, dar în ambarcaţiunea care a adus-o la mal pe colega noastră era un paramedic pompier, asta este dovada că pompierii erau acolo. Dar restul pompierilor au rămas acolo să continue cercetările şi un coleg paramedic a venit cu barca de pescari la mal.

Raed Arafat
secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne

Arafat a precizat că primele două victime au fost scoase din apă de către scafandrii de la ISU, iar celelalte două de scafandrii MApN, intervenţia acestora fiind dificilă.

„Scafandrii au intervenit în condiţii extrem de grele, în altă ţară probabil spuneau să continue căutările a doua zi. Primii doi au fost scoşi la suprafaţă de scafandrii pompieri, iar ceilalţi doi de scafandrii specializaţi, care au lucrat în condiţii grele şi periculoase”, a afirmat Afarat.

El a mai precizat că la căutări a participat şi ambarcaţiunea Jupiter, a Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omenesti pe Mare (ARSVOM), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, care a venit la faţa locului din iniţiativa pilotului, pentru că şalupa se află în conservare pe timpul iernii, conform protocoalelor.

„Nava Jupiter a participat la căutări din propria iniţiativă a pilotului şi mulţumim pentru acest lucru, dar nava respectivă este în conservare de la sfârşitul sezonului estival, trebuia să nu fie în apă, ci să fie conservată. Nava are statut de navă în conservare, nu e navă de intervenţie”, a spus Raed Arafat, întrebat de ce nu a fost solicitat ajutorul acesteia.

Întrebat despre relatările martorilor, care au spus că au auzit strigăte de ajutor din partea membrilor echipajului elicopterului SMURD imediat după prăbuşire, Arafat a spus că şi acest aspect trebuie verificat deoarece leziunile suferite de victime le-ar fi pus în imposibilitatea de a striga după ajutor.

Raed Arafat a spus că, pe lângă hipotermie, victimele au suferit şi fracturi, iar una dintre ele a fost găsită chiar în scaunul ei, sub apă.

Secretarul de stat în MAI a mai spus că sunt verificate toate aspectele legate de intervenţia de pe lacul Siutghiol şi că dacă vor fi găsite probleme acestea vor fi corectate şi vor fi luate măsuri, iar dacă există vinovaţi procurorii vor stabili acest lucru, fiind în desfăşurare o anchetă a Parchetului Militar. Arafat a precizat că primele două victime au fost scoase din apă de către scafandrii de la ISU, iar celelalte două de scafandrii MApN, intervenţia acestora fiind dificilă.

„Scafandrii au intervenit în condiţii extrem de grele, în altă ţară probabil spuneau să continue căutările a doua zi. Primii doi au fost scoşi la suprafaţă de scafandrii pompieri, iar ceilalţi doi de scafandrii specializaţi, care au lucrat în condiţii grele şi periculoase”, a afirmat Afarat.

El a mai precizat că la căutări a participat şi ambarcaţiunea Jupiter, a Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omenesti pe Mare (ARSVOM), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, care a venit la faţa locului din iniţiativa pilotului, pentru că şalupa se află în conservare pe timpul iernii, conform protocoalelor.

Nicușor Constantinescu acuză: Elicopterului i-au fost tăiate flotoarele

Preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, îl acuză pe secretarul de stat Raed Arafat că a schimbat destinaţia elicopterului, care a fost preluat de SMURD fără acceptul său, el susţinând că la preluarea de către SMURD elicopterul avea flotoare, iar acum nu mai are.

Constantinescu a declarat, marţi, că acest elicopter a fost achiziţionat de Consiliul Judeţean în 2013, prin Programul Transfrontalier România-Bulgaria, iar destinaţia lui era să salveze vieţi omeneşti din România şi Bulgaria, conform programului transfrontalier.

Nicușor Constantinescu l-a acuzat pe secretarul de stat în MAI Raed Arafat că a schimbat destinaţia acestui elicopter.

Din păcate, destinaţia acestui elicopter a fost schimbată de către domnul Arafat, care l-a preluat, i-a schimbat destinaţia contractului şi s-a întâmplat nenorocirea pe care aţi văzut-o ieri. Ăsta este adevărul pe care nu vrea nimeni să-l spună (…) Am refuzat să predau în 2013 acest elicopter structurilor Ministerului de Interne, domnului Arafat, fără să îşi asume cineva responsabilitatea schimbării destinaţiei. Eu, Nicuşor Constantinescu, nu pot, că s-a trezit domnul Arafat, să schimb destinaţia elicopterului, care este România-Bulgaria, care este configurat, pregătit (…) I-am spus: «domnule Arafat, domnule secretar de stat, dacă vrei semnează dumneata pe contract, anulează-l, semnează, răspunde în faţa lumii, ia aprobare de la Uniunea Europeană şi eu ţi-l dau.

Nicușor Constantinescu
președinte CJ Constanța

Nicușor Constantinescu a mai spus că atunci când a fost preluat de SMURD elicopterul avea flotoare, care i-ar fi putut permite să aterizeze pe apă.

„Acest elicopter nu mai are flotoare, acest elicopter are două motoare, ca dacă se opreşte unul să funcţioneze celălalt (…) Să răspundă cine a tăiat flotoarele”, a mai susţinut Constantinescu.

Nicuşor Constantinescu a transmis încă de luni seară un comunicat de presă în care a susţinut că elicopterul care a căzut în lacul Siutghiol ar fi fost preluat de SMURD fără acceptul său şi că achiziţia acestuia este anchetată de DNA.

Elicopterul Eurocopter are două motoare, sisteme de zbor pe timp de noapte, flotoare, proprietatea Consiliului Judeţean Constanţa. A fost achiziţionat prin Programul Transfrontalier România-Bulgaria în 2013, operat de Aerodromul Tuzla. În urma unei licitaţii publice a fost preluat în noiembrie 2014 de SMURD, fără acceptul meu, schimbându-i-se destinaţia pentru achiziţia pe fonduri UE. Achiziţia elicopterului şi costurile mentenanţei lui (inclusiv orele de zbor minimale pe lună în număr de 5 ore zbor/pilot) sunt anchetate de DNA.

Nicușor Constantinescu
președinte CJ Constanța

La bordul elicopterului SMURD prăbuşit luni după-amiază în Lacul Siutghiol se aflau medicul Laura Vizireanu, în vârstă de 39 de ani, asistenta Gabriela Harton, în vârstă de 38 de ani, care era însărcinată, pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu, de 47 de ani, şi copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel, de 42 de ani.