- Vlad Drăghicescu
(corespondență specială)
Cehia și Austria au reacționat cu iritare la gestul Berlinului de a impune controale severe la frontierele cu cele două țari vecine, catalogându-l drept ”provocare” și au avertizat că am putea asista la o perturbare gravă a lanțurilor de aprovizionare. Îngrijorată este și influenta Asociație Germană a Industriei Auto (VDA). Berlinul respinge nemulțumirile vecinilor, aducând drept argument pericolul reprezentat de noile tulpini ale virusului.
Fapt este că, în numai câteva ore de la intrarea în vigoare a controalelor la cele două frontiere, polițiștii germani au împiedicat sute de călători să intre în Republica Federală din Cehia și landul austriac Tirol. Potrivit guvernului federal, activarea controalelor la frontiere este o măsură absolut necesară, dată fiind răspândirea noilor tulpini ale virusului, mult mai contagioase, în cele două regiuni.
Începând de duminică, pătrunderea pe teritoriul Germaniei din Cehia și din regiunea Tirol este permisă numai cetățenilor germani sau străinilor care au domiciliul în această țară, care trebuie să prezinte un test de coronavirus nu mai vechi de 48 de ore. Excepție de la regula de intrare în Germania (obligativitatea prezentării testului rămâne valabilă) fac lucrătorii în domeniul sănătății, șoferii de camioane și personalul companiilor de transporturi de marfă.
Austria vorbește despre o ”provocare”
Noile reglementări transfrontaliere ale nemților au stârnit nervozitate la Viena și Bratislava. Ministrul de interne austriac, Karl Nehammer, a declarat pentru cotidianul german „Bild” că ”pandemia și efectele acesteia trebuie tratate în mod obiectiv”. Acesta a dezavuat gestul Berlinului ”de a arăta cu degetul situația din regiunea Tirol”.
O asemenea abordare, a spus Nehammer, este mai degrabă o provocare decât o măsură adecvată de limitare a pandemiei și a efectelor acesteia”.
Potrivit oficialului austriac, situația ”pune în pericol securitatea aprovizionării în numeroase regiuni ale Europei, fapt pe care premierul bavarez (Markus Söder, CSU, n.r) îl neagă în mod deliberat”. Tirolul, a spus Nehammer, nu este „locul de parcare al Europei, ci o arteră vitală între sudul și nordul continentului european”. În context, Karl Nehammer i-a telefonat duminică după-amiază ministrului bavarez de interne Joachim Herrmann, căruia i-a transmis ”în mod foarte limpede poziția austriacă”.
Cehia, apel adresat ministrului german de externe
La rândul său, ministrul slovac de externe Ivan Korcok s-a adresat omologului german Heiko Maas, avertizându-l în legătură cu restricțiile de călătorie pentru șoferii de camioane, obligați să prezinte la vamă un test negativ de coronavirus nu mai vechi de 48 de ore pentru a putea intra în Germania.
”Această măsură va crea probleme uriașe, iar șoferii noștri de camioane cu greu se pot conforma aceastei cerințe”, a explicat Korcok.
Germania: „Nu excludem nici alte măsuri similare”
Ministrul german de interne, bavarezul Horst Seehofer, a respins criticile vecinilor, afirmând că introducerea de controale la granițe în inima Europei sunt întotdeauna ”ultima soluție”.
”Vorbim despre o măsură excepțională. Vom reveni la normal cât mai curând posibil, dar în acest moment controalele sunt necesare pentru a ne proteja sănătatea”, a spus politicianul german, care nu a exclus închiderea frontierelor cu alte țări în care există o incidență ridicată a infecțiilor cu noile forme ale coronavirusului. ”În prezent reacționăm la numărul mare de infecții și mutații virale din Republica Cehă și Tirol. Monitorizăm situația foarte atent și luăm o decizie. Nu vreau să fac previziuni”, a precizat oficialul federal.
De altfel, Seehofer nu împărtășește nici îngrijorările privind întreruperea lanțurilor de aprovizionare. ”E nevoie doar să arăți testele de coronavirus. Într-adevăr, pe ici pe colo, din pricina controalelor, ar putea apărea cozi. Poliția nu va urmări cu pasivitate traficul la frontiere”.
VDA: ”Industria auto ar putea fi pusă pe butuci”
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a criticat dur deciziile lui Horst Seehofer. ”Înțelegem măsurile viguroase de luptă contra pandemiei, dar introducerea testelor obligatorii pentru șoferii de camioane nu poate fi pusă în aplicare”, a declarat un purtător de cuvânt al influentei instituții.
”Este nerealist să crezi că există suficiente capacități de testare la vamă și că medicii din zona de frontieră pot oferi șoferilor o confirmare trilingvă a testului”, a mai arătat reprezentantul VDA.
Reprezentanții industriei germane de automobile pledează pentru creșterea grabnică a capacități de testare în vămi sau aprobarea testelor rapide, care pot fi efectuate de șoferi pe cont propriu. În caz contrar, este convinsă VDA, părți mari ale industriei auto din Germania (care susține circa 800.000 de angajați) vor fi puse pe butuci din cauza întreruperii furnizării de componente.