Un proiect de Ordonanță de Guvern prevede eliminarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport a patrimoniului tehnic și cultural al României – vehiculele istorice, transmite Retromobil Club România.
Patrimoniul de vehicule istorice al României numără în prezent aproximativ 10.900 de autovehicule înmatriculate care au fost atestate ca vehicule istorice de către Retromobil Club România – asociația națională a proprietarilor și restauratorilor de vehicule istorice și autoritatea națională F.I.V.A. cu atribuții legale în eliberarea atestatului de vehicul istoric.
„Retromobil Club România consideră că măsură de impozitare a vehiculelor istorice ca mijloace de transport, nu numai că nu va îmbunătăți veniturile colectate la bugetul României, dar va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național întrucât vom asista la retragerea imediată din circulație a câtorva mii de vehicule istorice, unele cu o vechime de aproape 100 de ani, deoarece proprietarii acestora nu vor avea puterea financiară de a achita un impozit egal cu cel al unor automobile noi de lux
Exemplificăm aplicarea prevederilor din OG prin câteva niveluri ale impozitelor pentru autovehicule (rare) românești sau centenare aflate în colecția membrilor clubului:
– ARO 243D – 6.051 lei,
– Autobuz Roman RD 111, 1.641.51 lei,
– Autocamion DAC 444 T, 1.071.84 lei,
– Cadillac V12 (1937) – 10.350 lei,
– Ford A (1929) – 6.051 lei,
– Packard Super 8 (1948) – 9.315 lei,
– Plymouth P2 (1936) – 6.051 lei”, precizează Retromobil Club România.
Retromobil Club România cere Guvernului României menținerea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru vehiculele istorice, aplicabilă în legislația aflată în vigoare, deoarece „consideră că aceasta este singura variantă în masură să poată să compenseze parțial cheltuielile considerabile ocazionate de conservarea, restaurarea și prezentarea publică gratuită a vehiculelor istorice, fiind o măsură firească de protecție din partea instituțiilor statului menită să sprijine eforturile considerabile depuse pentru cultivarea pasiunii de colecționare si restaurare a vehiculelor istorice”.
„Activitățile asociației noastre asigură păstrarea istoriei auto oferind publicului larg un muzeu în mișcare. Valoarea socială și culturală a vehiculelor istorice constă tocmai în această incredibilă caracteristică de a fi prezente pe drumurile publice într-o stare de funcționare impecabilă. Dacă modificările fiscale s-ar aproba în forma actuală efectul ar fi devastator, așadar cerem Guvernului să adopte o linie consacrată în practica Uniunii Europene menținând actualul regim legal de scutire a vehiculelor istorice de la plata impozitului pe mijloacele de transport”, transmite Gabriela Măgureanu, președinte al Retromobil Club România și Vicepreședinte F.I.V.A.
Scutirea de la plata impozitelor pe mijloacele de transport a vehiculelor istorice este o practică existentă în majoritatea statelor europene, deoarece prin această facilitate este acordat un sprijin posesorilor de vehicule istorice care fac eforturi financiare considerabile să salveze vehiculele vechi de peste 30 de ani de la dispariție.
Reprezentanții Retromobil Club România au transmis Guvernului un memoriu pentru modificarea prevederilor acestui proiect, arătând că sunt deschiși la dialog cu autoritățile pentru identificarea „celor mai eficiente și mai puțin dăunătoare soluții în privința măsurilor fiscale cu impact în domeniul conservării patrimoniul automobilistic național”.
Adina Silav