-0.1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 0:20
No menu items!

Guvernul primește sarcini de la BERD pentru Autostrada Zăpezii Comarnic-Brașov DOCUMENT

spot_img

 Derularea contractului de concesiune a autostrăzii Comarnic-Braşov, cea mai scumpă autostradă din lume, de peste 80 milioane de euro/km (construirea, operarea și întreținerea pe 30 de ani), ar putea fi blocată. Chiar dacă ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Șova, anunța că la începutul lunii octombrie se va anunța câștigătorul licitației pentru construcția tronsonului de autostradă, între Comarnic și Brașov, finalizarea procedurilor s-ar putea amâna cu încă șase luni din cauza lipsei avizelor de mediu. Oficialii BERD au cerut Guvernului să angajeze o firmă de avocatură internațională pentru implementarea concesiunii autostrăzii Comarnic-Brașov și revizuirea etapelor de finalizare a licitației.

Surse oficiale din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi au dezvăluit pentru Sursa Zilei, sub protecția anonimatului, că unul dintre cei doi ofertanți rămași în cursa pentru câștigarea contractului de concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov a propus un proiect care presupune scurtarea traseului cu aproximativ 3 km, de la 58 km la 55 km. În prezent, CNADNR şi cei doi ofertanți rămași în cursa pentru câştigarea concesiunii negociază pentru proiectul de construcție a 58 km de autostradă între Comarnic și Brașov. Vinci-Aktor au propus schimbarea traseului autostrăzii Comarnic-Brașov. Varianta propusă de Vinci-Aktor este mai scurtă cu 3 km și se modifică traseul. În condițiile unui proiect de  optimizare a traseului, propus de către unul dintre candidații angrenați în dialog, menit să scurteze autostrada cu trei km, Compania Națională de Autostrăzi este obligată să obțină un alt acord de mediu, document esețial în obținerea autorizației de construcție pentru Autostrada Zăpezii. Obținerea acordului de mediu durează minimum șase luni”, ne-au declarat sursele citate. Noua variantă propusă de consorțiul Vinci-Aktor este mai scurtă cu trei km dar este mai scumpă pentru că presupune construcția unor tuneluri la un preț cuprins îmtre 30.000 și 40.000 de eur/metru liniar (numai construcția fără dotări), ne-au mai declarat sursele CNADNR. „Construcția, operarea și întreținerea celor 55 km de autostradă costă aproximativ 4,5 miliarde de euro. Noua variantă propusă de asocierea Vinci-Aktor pentru construcția a 55 km de autostradă, între Comarnic-Brașov, este mai scumpă față de cei 58 km. Asocierea Vinci-Aktor a precizat că operarea și întreținerea celor 55 km de autostradă este mai ieftină față de variantă oficială de 58 km”, ne-au precizat sursele din cadrul CNADNR.

Potrivit acestora, Banca Europenă pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), este interesată de finanțarea lucrărilor de construcție a autostrăzii Comarnic-Brașov.  Potrivit unei scrisori intrate în posesia reporterilor Sursa Zilei, oficialii BERD au cerut Guvernului Ponta să contracteze o firmă de avocatură internațională cu experință bogată în PPP (paerteneriat public-privat) care să asiste Compania Națională de Autostrăzi în procesul de concesiune al tronsonului Comarnic-Brașov. BERD a mai cerut oficialilor CNADNR să revizuiască termenul limită pentru reglementarea aspectelor legate de mediu și să se clarifice alinimanetul viitoarei autostrăzi Comarnic-Brașov.

Alexandru Maghiar