Guvernul a elaborat un proiect de Hotărâre prin care reglementează noua schemă de ajutor de minimis, în valoare de 100 de milioane de euro, și introduce două condiții noi care stimulează angajarea șomerilor și menținerea locurilor de muncă pe o perioadă cât mai lungă de timp.
Potrivit proiectului de act normativ, perioada de derulare a schemei pentru emiterea de acorduri de finanțare este 2013-2014, cu posibilitatea prelungirii. Plata ajutorului de minimis se face în perioada 2014-2016, în limita bugetului anual alocat.
Ajutoarele de minimis se acordă Întreprinderilor Mici și Mijlocii (IMM), sub formă de sume nerambursabile, în procent de 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate spre finanțare. Limitele maxime de finanțare sunt 200.000 de euro, echivalent în lei, respectiv 100.000 de euro în cazul firmelor din transportul rutier.
Prin noua schemă de ajutor de minimis se introduce condiția de a crea, până la finalizarea investiției, și de a menține pe o perioadă de minimum 3 ani de la finalizarea investiției cinci locuri de muncă. Din acestea, cel puțin două locuri de muncă trebuie să fie pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni, în cazul unui ajutor de minimis de până la 100.000 de euro, inclusiv.
În cazul unui ajutor de la 100.000 de euro până la 200.000 de euro, inclusiv, condiția este ca firma să creeze până la finalizarea investiției sau să mențină pe o perioadă de cel puțin 3 ani de la terminarea investiției șapte locuri de muncă. Din acestea, cel puțin trei locuri de muncă trebuie să fie pentru persoane care nu au avut un contract individual de muncă în ultimele 3 luni.
Potrivit proiectului, ajutorul de minimis se plătește după efectuarea cheltuielilor eligibile aprobate prin acordurile pentru finanțare și verificarea la fața locului de către reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice (MFP) a cheltuielilor eligibile făcute de întreprinderi.
”În cazul construcțiilor cu scop industrial, valoarea maximă a cheltuielilor eligibile se determină pe baza unor standarde de cost, pentru evitarea decontării unor cheltuieli supraevaluate și eliminării subiectivismului în evaluarea proiectelor de investiții”, se arată în proiectul de act normativ.
Ajutorul de minimis a fost introdus în 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană. Bugetul schemei pentru perioada 2007-2011 a fost tot de 100 de milioane de euro. În perioada 2008-2010 au fost aprobate la finanțare 905 proiecte de investiții, care au angajat în totalitate bugetul alocat schemei.
Din totalul proiectelor aprobate s-au realizat 821 de investiții. Porivit autorităților, 84 de proiecte de investiții nu s-au realizat din cauza lipsei de finanțare sau a renunțării la proiect.
Criteriile de eligibilitate și regulile procedurale sunt publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor.
Cosmina Croitoru