7.8 C
București
vineri, 15 noiembrie 2024 - 15:05
No menu items!

Guvernul pregătește noi modificări la Codul Rutier. Permise retrase până la 12 ore pentru alcool sau droguri, chiar dacă șoferii NU sunt testați

spot_img

Șoferii prinși la volan băuți ori sub influența drogurilor vor rămâne fără permis pe loc, pentru 12 ore, chiar și în cazul în care nu vor putea fi testați, doar pe baza examinării sumare a unui medic. Prevederea era prevăzută între modificările Codului Rutier adoptate de Guvern încă din primăvara acestui an, dar era inaplicabilă în lipsa unui Regulament care a fost elaborat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și se află în aceste zile în dezbatere publică. 

Regulamentul de aplicare a modificărilor aduse Codului Rutier ar urma să fie aprobat prin Hotărâre de Guvern și ar urma să intre în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. 

„Retragerea permisului de conducere se dispune de către poliția rutieră și în cazul în care titularul acestuia nu a putut fi supus testării în vederea stabilirii concentrației de alcool pur în aerul expirat sau testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, iar în urma efectuării examinării medicale s-au constatat elemente clinice sugestive consecutive consumului recent de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive, cu ocazia procedurii de recoltare a mostrelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de substanțe psihoactive, eliberându-se o dovadă înlocuitoare a permisului de conducere fără drept de circulație”, prevede modificarea adusă OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. 

Regulamentul definește, practic, ce înseamnă „retragerea permisului de conducere”: „măsură tehnico-administrativă constând în reținerea documentului și interzicerea dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie, dispusă de poliția rutieră în cazurile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare” și aduce specificații clare privind circuitul documentelor și procedura ce urmează să fie aplicată în astfel de cazuri. 

„În prezent, Regulamentul nu stabilește o procedură de urmat în cazul în care titularul permisului de conducere nu a putut fi supus testării în vederea stabilirii concentrației de alcool pur în aerul expirat sau testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive.

În aceste condiții, dat fiind cadrul normativ actual, pentru înlăturarea unui pericol imediat pentru siguranța circulației pe drumurile publice, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 a fost introdusă instituția retragerii permisului de conducere până la ora 08.00 a zilei următoare, dar nu mai puțin de 12 ore. Astfel, este necesară reglementarea, în cuprinsul Regulamentului, a circuitului permiselor de conducere retrase și a documentelor întocmite în cazul dispunerii acestei măsuri”, se arată în nota de fundamentare a elaborării Regulamentului. 

Și punctele de penalizare care însoțesc sancțiunile Poliției Locale, înscrise în „cazierul șoferului” 

Prin același Regulament se aduc și alte modificări modului de aplicare a Codului Rutier, care duc la înăsprirea sancțiunilor pentru șoferi. 

„Totodată, având în vederea introducerea măsurii tehnicoadministrative a interdicției de a conduce autovehicule pe teritoriul României pentru titularii permiselor de conducere eliberate de o autoritate străină, se impune modificarea în mod corespunzător a prevederilor din Regulament, fiind astfel necesar a se stabili documentele ce vor fi emise de șeful serviciului poliției rutiere pe a cărei rază de competență a fost constatată fapta, termenele în care aceste documente se emit și se comunică părților interesate, modalitatea de calcul a perioadei pentru care a fost dispusă interdicția, precum și circuitul permiselor de conducere eliberate de autoritățile altor state.

Ținând cont că punctele de penalizare se înscriu în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie de către serviciul poliției rutiere, pentru a asigura realizarea cumulului de puncte de penalizare se impune ca și sancțiunea contravenționale complementară a punctelor de penalizare, aplicată de către poliția locală, să fie înscrisă în evidența informatică în același termen legal de cel mult 10 zile.

De asemenea, este necesară corelarea cazurilor în care se dispune restituirea permisului de conducere, la cererea titularului.

Nu în ultimul rând, se impune corelarea prevederilor Regulamentului cu modificările aduse măsurii administrative a reducerii perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv cu cele aduse perioadei în care poate fi susținut testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație„, mai arată reprezentanții MAI în nota de fundamentare. 

Pe scurt, proiectul de Regulament cuprinde dispoziții prin care:
– se redefinește noțiunea privind „retragerea permisului de conducere”, astfel încât să cuprindă toate cazurile în care se dispune această măsură, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002;
– se introduce o nouă obligație în sarcina administratorului drumului public cu privire la amenajarea stațiilor de tramvaie;
– se reglementează marcajele necesare pentru stațiile de tramvaie care nu sunt prevăzute cu refugiu pentru pietoni;
– se reglementează marcajul format dintr-o linie în zig-zag pentru semnalizarea stațiilor de tramvaie;
– se înlocuiește sintagma „marcaje provizorii” cu „marcaje temporare”;
– se corelează norma de conduită privind interdicția conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier de a circula pe drumurile publice având montate pe autovehicul şi tractor agricol sau forestier anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, cu norma de sancționare din Codul Rutier;
se reglementează posibilitatea poliției de frontieră de a efectua verificări în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie;
– se reglementează tipul de dovadă înlocuitoare a permisului de conducere ce se eliberează în cazurile prevăzute de art. 102 alin. (3) lit. g) și h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice;
– se stabilește circuitul permiselor de conducere reținute în funcție de natura faptelor săvârșire;
– se corelează prevederile Regulamentului cu noile cazuri în care se eliberează dovadă înlocuitoare a permisului de conducere fără drept de circulație;
– se completează Regulamentul cu prevederile necesare punerii în aplicare a măsurii tehnico-administrative a interdicției de a conduce autovehicule pe teritoriul României pentru titularii permiselor de conducere eliberate de o autoritate străină;
– se completează Regulamentul cu prevederile necesare punerii în aplicare a beneficiului reducerii perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce.

Raluca Dan