4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 15:17
No menu items!

Guvernul introduce o nouă taxă auto în orașe. Ce riscă șoferii care nu vor respecta regulile

spot_img

Executivul vrea să instituie în marile orașe zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE) unde se va putea intra cu mașina doar după achitarea unei taxe. Un proiect de Hotărâre de Guvern inițiat de Ministerul Dezvoltării prezintă regulile de acces și amenzile pe care le riscă șoferii care nu le vor respecta.

Potrivit proiectului pus în transparență decizională în zonele cu niveluri scăzute de emisii (ZNSE) circulația autovehiculelor deținute de cetățeni și firme ce nu stabilesc anumite baremuri privind noxele vor avea circulația limitată iar, în anumite cazuri, permisă doar după plata unei taxe.

Practic, accesul vehiculelor în anumite zone ar urma să fie reglementat în funcție de gradul de poluare. Autovehiculele instituțiilor de apărare, ordine publică și servicii publice sunt exceptate. Totodată, prevederile legii nu se aplică celor ce au domiciliul sau rezidența în respectiva zonă.

ZNSE pot fi de două tipuri Stabilirea ZNSE presupune două opțiuni: zone cu tarife de acces și zone cu reguli stricte de limitare a accesului. Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video.

a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;

b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone. De asemenea, odată cu stabilirea acestor zone cu nivel scăzut de emisii, autoritățile locale vor trebuie să elaboreze regulamente de acces în ZNSE, să asigure transportul public în interiorul zonei și să amenajeze rute pentru mijloacele de transport activ, cum sunt trotinetele electrice, precum și să asigure sisteme publice de închiriere a acestora. Totodată, autoritățile trebuie să instaleze sisteme de monitorizare și control al accesului în aceste zone.

Clasificarea vehiculelor

Potrivit proiectului, vehiculele vor fi împărțite în șase categorii, în funcție de tipul de combustibil și norma de poluare.

  • Clasa 1: Vehicule cu norma EURO 3/III pe motorină și norme inferioare;
  • Clasa 2: Vehicule EURO 4/IV pe motorină și EURO 3/III pe benzină/GPL/GNC/GNL;
  • Clasa 3: Vehicule EURO 5/V/EEV pe motorină și EURO 4/IV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
  • Clasa 4: Vehicule EURO 6/VI pe motorină și EURO 5/V/EEV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
  • Clasa 5: Vehicule EURO 6/VI pe benzină/GPL/GNC/GNL; Clasa verde: Vehicule electrice și cu hidrogen.

Amenzi și sancțiuni pentru cei care nu respectă regulile ZNSE

Șoferii vehiculelor care vor circula în zonele cu un nivel scăzut de emisii fără să respecte regulamentul de acces riscă să primească o amendă de 300 de lei. Sancțiunea va fi aplicată de Poliția Rutieră și Poliția Locală.

Sunt prevăzute sancțiuni și pentru autoritățile locale care nu respectă. termenele de implementare a ZNSE. Acestea vor fi sancționate cu o amendă de 500 de lei pentru fiecare zi de întârziere. Încălcarea regulilor de către autoritățile locale va fi constatată de personalul autorizat din cadrul autorităților publice pentru protecția mediului. În primul an, accesul în ZNSE nu se va face pe baza unor tarife, mai prevede proiectul.

D.Constantin